Robert De Niro filmt CIA-agent als een grijze kantoormuis

The Good Shepherd. Regie: Robert De Niro. Met Matt Damon, Angelina Jolie, Michael Gambon. In: 58 bioscopen.

Wanneer ze een invasie van Cuba voorbereiden, praten ze er in geheimtaal over alsof het gaat om een dagje naar het strand. Ontvreemde documenten kopiëren ze met de hand. Verborgen boodschappen worden doorgespeeld via een wasserettebonnetje verstopt in een hoed. De spionnen in The Good Shepherd doen hun werk op een aandoenlijk ouderwetse manier. Geheimen hebben in de film van Robert De Niro, over de geschiedenis van de CIA van het begin tot de mislukte Bay of Pigs-invasie van 1961, aanvankelijk de charme van een jongensboek.

Een onschuldige jongen is hoofdpersoon Edward Wilson als hij de spionagewereld binnengaat. Als lid van een op de vrijmetselaarsloge geïnspireerde broederschap aan de Yale-universiteit, wordt hij geïntroduceerd in het besloten milieu van een elite. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leiden de Britten hem op tot geheim agent. In de jaren die volgen maakt hij als een van de oprichters van de CIA op een saai kantoor een begin met de Koude Oorlog.

Het deels op feiten gebaseerde verhaal wordt door De Niro kalm en zorgvuldig verteld – alsof de precisie van Wilson ook zijn filmstijl heeft beïnvloed. Net als in zijn regiedebuut A Bronx Tale (1993), toont De Niro zich in de eerste plaats een acteursregisseur.

Grote namen in de bijrollen zorgen voor kleur: Michael Gambon als literatuurprofessor en dubbelspion, Angelina Jolie als Wilsons echtgenote die van hem vervreemd is geraakt, Joe Pesci als een uit Cuba gevluchte mafiabaas. Daarnaast blijft Matt Damon als Wilson nadrukkelijk grijs. Met een zwaar brilmontuur dat elke gezichtsuitdrukking verbergt, weggedoken in een lange regenjas, wandelt hij elke ochtend overdreven onopvallend naar zijn werk.

Het gebrek aan contact, het onvermogen begrip te hebben voor zijn familie, de angst voor verraad. Dat zijn de emoties die zijn grauwe verschijning ten slotte oproepen. Ze suggereren dat achter de spannende buitenkant van spionage en staatsgeheimen, eenzaamheid en verlatenheid schuilgaan.