Jarenlange campagne met `balansdag` tegen overgewicht mist doel

rotterdam. Een jarenlange campagne tegen dik worden (`Maak je niet dik!`) heeft mensen hooguit iets meer gemotiveerd om niet aan te komen. Maar mensen kregen minder het idee er iets tegen te kunnen doen. Dat concludeert onderzoekster Birgitte Wammes, die vandaag aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveert. Wammes evalueerde de eerste drie jaar van de campagne die het Voedingscentrum vanaf 2002 tot in dit voorjaar voert, waaronder het propageren van de `balansdag`. Wammes: ”Ruim tweederde van de mensen kende de campagne, maar slechts vijftien procent van hen kende de brochure of de website met inhoudelijke informatie.” Verder bleek dat mensen weinig vertrouwen hebben om op gewicht te blijven. Bovendien schatten zij het risico om zwaarder te worden te laag in. Die onderschatting was na de campagne zelfs groter. Wammes: ”Dat kan bijvoorbeeld komen door de tv-spotjes, waarvan het effect van tevoren niet was getest. Er is een spotje uitgezonden met een gestileerd figuurtje dat met geanimeerde, heftig bewegende armpjes heel veel eten naar binnen werkte en snel dik werd. Mensen die dat zien kunnen denken: dat geldt niet voor mij, want ik eet niet zo veel.”