De zakelijke benadering van de bruiloft

Vanaf morgen in de kiosk: De Bruidegom. Bedoeld voor mannen die willen weten ‘wat er op de trouwdag van hen wordt verwacht’. Hoofdredacteur Ellen Smink is in haar nopjes: „Hier verheug ik me al jaren op: een écht mannenblad maken.”

U bent al hoofdredacteur van het ‘Bruid & Bruidegom Magazine’. Dat richt zich toch ook op mannen?

„Het is lastig om voor twee doelgroepen tegelijk te schrijven. Voor vrouwen moet de toon gevoelig zijn. Mannen prefereren een meer zakelijke benadering en steviger onderwerpen.”

U pakt vast uit in het eerste nummer?

„We hebben artikelen over ringen, auto’s en mode. Lichte kostuums, wit en ivory, dat is het nu helemaal. Nee, het is niet lastig om altijd over trouwen te schrijven. In mijn hoofd zit een lijst onderwerpen die net zo gevarieerd is als het huwelijk zelf.”

U roeit tegen de stroom op: er zijn minder huwelijken en bovendien trouwt een groeiend aantal mensen gratis.

„Met dat laatste ben ik het niet eens. Het maandagmorgenhuwelijk-op-de-fiets, die tijd is echt voorbij. Feitelijk is er geen reden meer om te trouwen. Niet voor de kerk, niet voor je ouders, niet voor wettelijke zekerheden. Mensen trouwen omdat ze van elkaar houden. En dat willen ze laten weten ook. Het groots gevierde huwelijk heeft de toekomst. En de trend daarbij is dat alles kan en mag, van de eenvoudige buitenbruiloft tot een huwelijk in het Land van Ooit.”

Hoe bent u zelf getrouwd?

„Met een simpele zwarte jurk en een hele dure hoed. Maar dat was dertig jaar geleden. Nu ben ik met een andere meneer. Als ik nu weer zou trouwen, koop ik een waanzinnige jurk en geef ik een groot feest met muziek en dans. Maar of ik opnieuw wil trouwen, dat weet ik nog niet.”