Clips maken in YouTube-tijdperk

YouTube heeft andere wetten dan MTV of TMF.

Voor internet moet de videoclip opnieuw worden uitgevonden. En soms gaat het succes ineens vanzelf.

Waar moet een videoclip tegenwoordig aan voldoen? Wil je een verhaaltje van drie minuten, of wil je iets maken dat geschikt is voor YouTube? Dat zijn vragen die muzikanten tegenwoordig bezighouden. En: kun je een YouTube-hit ‘maken’, of gebeurt het per toeval? De kleedkameropname van Black Cat John Brown van Alamon Race Track belandde bijna per ongeluk op YouTube en werd daar een hit (een kleine 300.000 views). En het clipje Here It Goes Again van de nagenoeg onbekende band OK Go is inmiddels ruim 11 miljoen keer bekeken.

Volgens reclamefilmer/clipmaker Jonathan Herman moet een clip aan bepaalde voorwaarden voldoen om een YouTube-hit te worden. „Een helder idee is belangrijk, iets wat zich binnen vijftien seconden laat doorgronden. YouTube heeft andere wetten dan MTV of TMF.

„Om te beginnen is er een klein schermpje. Dat betekent dat mensen niet zo lang naar YouTube-filmpjes kijken, want ze zijn ongeduldig of de verbinding valt weg. Daarom zijn de simpelste filmpjes vaak het succesvolst. In dat clipje van OK Go dansen mensen op een lopende band. Meteen weet je: oké, mensen op de lopende band. Het gaat nog een paar minuten zo door en dat hoef je niet af te kijken.

„Er is op YouTube ook een mooi filmpje van Pleix, met in slowmotion vallende honden. Dat is heel hypnotiserend. Het is drie minuten lang min of meer hetzelfde, maar voor YouTube werkt dat goed.”

Jonathan Herman maakte onlangs de verhalende clip Make My Day voor C-Mon & Kypski, waarin kantoorman Pete Philly in een schilderij belandt, om verder te leven als zombie.

„Je hebt de verhalende clip en de clip met één idee. Voor C-Mon en Kypski heb ik een verhalende clip gemaakt. Ik heb geen rekening gehouden met de YouTube-factor, nee. Het liedje is voor mij het belangrijkste uitgangspunt, niet de vraag of en hoeveel mensen het gaan downloaden. Voor deze clip hadden we geld gekregen van het nieuwe clipfonds. Daardoor konden we het wat mooier maken: twee dagen draaien in plaats van een, en op film.”

Thomas Elbers, dj in C-Mon & Kypski, ziet de nadruk verschuiven van tv naar internet. „Het is steeds moeilijker om met een clip op tv te komen. Dus kun je je beter richten op de distributiemogelijkheden van internet. Een clip kan veel voor je doen. De clip van ons liedje Shitty Bum van een paar jaar geleden werd destijds, nog voor YouTube, al 400.000 keer bekeken. Dankzij die clip kregen we tournees aangeboden in Denemarken en Duitsland. Zo kan een filmpje ervoor zorgen dat je bekendheid zich als een olievlek over internet verspreidt.”

Dat maakt de clip dus eigenlijk nog belangrijker dan voorheen. „Maar dan moet je wel opvallen tussen die massa bands en filmmakers die zich op internet presenteert. Daarom begrijp ik niet goed dat mensen nog geld uitgeven aan doorsnee clips. Doe het goed of doe het niet, vind ik.”

Clip/reclameregisseur Jonathan Weyland, die clips maakt voor onder meer Anouk, Kane en The Sheer, vindt zijn eigen clips niet geschikt voor YouTube. „Ik besteed veel zorg aan licht, aankleding, make-up. Dat komt op internet helemaal niet over. En ik vind drie minuten te lang om naar internet te kijken.”

Zijn clip van Understand van The Sheer staat op YouTube. „Dat is een mooi uitgelicht filmpje van een spelende band. Maar ik denk dat je voor YouTube andere normen moet bedenken: vooral heel origineel zijn, en je niet te druk maken om de visuele kwaliteit.”

Volgens Weyland kunnen voor internet andere formats ontwikkeld worden. „Clips zijn speciaal geschikt voor tv. Als je een mooie flatscreen aan je muur hebt hangen zie je daar graag een mooie clip, maar op internet kun je ook kortere dingen doen: trailers, teasers, flyers van 30, 40 seconden. Ik kijk zelf eigenlijk nooit naar filmpjes op internet, ik vind de kwaliteit te slecht. Maar het lijkt me leuk om daar vormen voor te bedenken.”

Kijk voor de vallende honden van Pleix of de korte filmpjes van C-Mon & Kypski op: http://www.youtube. com/watch?v=7aG_tQoVd4M