Proces ramp olietanker Erika begonnen

. Ruim zeven jaar geleden brak de Maltese olietanker Erika doormidden voor de Franse kust. Meer dan 20.000 ton olie stroomde weg en zorgde voor vervuiling van de kust van Bretagne. Gisteren begon een proces tegen tegen vijftien organisaties en personen, waaronder oliemaatschappij Total die de opdrachtgever was van het transport.

Als Total wordt veroordeeld voor de vervuiling, staat het bedrijf een boete van 1 miljoen euro te wachten. De rechtszaak duurt waarschijnlijk tot juni van dit jaar.

Een half jaar na de ramp waren de rotsen rond Batz Sur Mer nog zwart van de olie. Duizenden vrijwilligers, brandweermannen en militairen hielpen met het schoonmaken van vierhonderd kilometer strand dat vervuild was. Het grootste gedeelte van kuststrook is nu schoon.

Naar aanleiding van de ramp maakten Europese ministers afspraken om de veiligheid van de scheepvaart te verbeteren en het milieu en de zee beter te beschermen. Door de toenmalige Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Netelenbos werd een verordening aangenomen om sneller tankers met dubbele wanden in te voeren. Er kwam een Europees systeem om informatie over scheepvaarttransport te volgen en te controleren. Ook spraken de Europese lidstaten af dat wie in Europees beschermde natuurgebieden schade aan het milieu veroorzaakt, de herstelkosten moet betalen.