Lekker nuchter: kaart met lieve woordjes

Een kwart van de Nederlanders doet morgen iets aan Valentijnsdag. Een fikse daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog 40 procent van de mensen een kaart, bloemetje of ander cadeautje stuurde naar een geliefde. De afhakers storen zich vooral aan de vercommercialisering van Valentijnsdag. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van Martin van Eerd, directeur van wenskaartenuitgeverij Editor Gifts & Cards in Den Bosch.

Hoe kon dit zo gebeuren?

„Chocolade, pluche beesten, fotolijsten, sleutelhangers met hartjes, erotische producten in aangepaste kleuren en dessins – met de aantrekkende economie is het aanbod van valentijnsproducten steeds groter geworden. In plaats van een anonieme attentie gaven we een steeds duurder cadeau. Daarin zijn we doorgeslagen. Gelukkig wint de nuchterheid van de Nederlander het van de commercie. Het bloemetje en de wenskaart staan weer bovenaan, daar spreekt toch de meeste warmte en liefde uit.”

Toch nog goed nieuws dus voor een uitgever van wenskaarten. Wat zijn de toppers dit jaar?

„Moments-kaarten met handgemaakte applicaties en teksten die cute zijn. Bijvoorbeeld ‘Als ik aan jou denk krijg ik zin om te dansen’. Of ‘100 % angel’ voor op de kaart, en dan binnenin ‘99 % of the time’.”

Hoeveel valentijnskaarten verstuurt en ontvangt u zelf?

„Ik verstuur één valentijnskaart, altijd naar dezelfde persoon. En vorig jaar heb ik er 17 ontvangen.”

17? Dat zal uw vrouw leuk vinden.

„Zij zoekt daar helemaal niks achter, ik heb een heel stabiel huwelijk. Ik krijg zoveel kaarten omdat ik dagelijks kaarten verstuur. Af en toe een kleine attentie doet wonderen.”