RandstadRail moet nu wat goed maken

Na veel problemen reed vanochtend in Den Haag voor het eerst de sneltram van RandstadRail. „Het is eigenlijk gewoon de tram.”

Het is nog een beetje wennen bij het instappen. Passagiers stoeien met de knoppen om de deur open te krijgen. In de sneltram leggen medewerkers in rode jassen voor de zoveelste keer uit dat er voortaan op het perron moet worden gestempeld. Sinds vanochtend rijden de voertuigen van de RandstadRail door de Haagse tramtunnel. De twee grote projecten die de gemoederen in de residentie jarenlang bezighielden.

Al sinds de eerste rit om half zes vanochtend rijdt Gerard Wanders, manager Rail bij openbaarvervoerbedrijf HTM, met lijn drie op en neer van Loosduinen naar Den Haag Centraal. Het is een spannende dag. Voor Wanders, die als eerste verantwoordelijk is als er wat misgaat, en voor het hele bedrijf. „RandstadRail heeft met veel tegenslagen te kampen gehad. Het was de laatste tijd geen pretje om als HTM’er op feestjes te verschijnen.”

Het imago van RandstadRail, het prestigieuze lightrailproject dat Den Haag met Rotterdam en Zoetermeer verbindt, heeft de afgelopen maanden behoorlijke deuken opgelopen. Zelfs toen de start vorig najaar diverse malen was uitgesteld, ontspoorde een aantal voertuigen. Bij het ernstigste incident, op 29 november bij de halte Forepark, raakten zeventien mensen lichtgewond. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde daarop het gebruik van de lijn van en naar Zoetermeer stil. De voertuigen zullen zeker tot medio maart niet rijden. „Het komt een beetje klungelig over dat ze pas achter de problemen zijn gekomen toen er al gereden werd”, vat reiziger Madelon Awater (38) de heersende opinie samen.

Op het Haagse deel van lijn drie zou vanaf 29 januari worden gereden. Die datum werd tot twee keer toe uitgesteld, vooral vanwege twee ontsporingen bij het eindpunt in Loosduinen tijdens proefritten. Afgelopen vrijdag kondigde de zichtbaar opgeluchte Haagse wethouder Van Woensel (Verkeer, VVD) aan dat een externe deskundige groen licht had gegeven om te gaan rijden.

De meeste mensen zijn vanochtend enthousiast over de nieuwe lightrailvoertuigen, die goed gevuld hun rondes maken. „Als je hem zo vol ziet zitten, ben ik best trots”, bekent Gerard Wanders van HTM.

De meeste reizigers reageren lacherig op de vraag of ze angstig zijn om met RandstadRail te reizen. „Ik heb hem hier nog nooit zien ontsporen”, zegt Awater.

Er verandert weinig voor de Haagse reiziger. RandstadRail rijdt namelijk over hetzelfde traject als de ‘oude’ tramlijn drie. Zelfs de reistijd blijft vrijwel gelijk. Wanders: „Het is eigenlijk gewoon de tram, maar dan met een ander voertuig.”

Wanders is tevreden over de eerste ochtend, maar ziet ook nog punten die verbeterd kunnen worden. „Het is de bedoeling dat er elke vijf minuten een voertuig langskomt. Dat lukt nu nog niet helemaal.”

De railmanager wijst naar het perron aan de overkant. „Kijk, soms komen er drie kort achter elkaar en dan komt er acht minuten geen.” Dat zal volgens hem worden verbeterd door nog in te bouwen technologie, waarmee bestuurders weten hoe ver ze achter het volgende voertuig zitten.

Maar dat zijn details, zegt hij. Het belangrijkste is nu dat RandstadRail een langere periode probleemloos rijdt. „We hebben de komende tijd wat goed te maken.”