Goede wijn omdat het hip is

Wat en waar eten ze, hebben ze kinderen, zo ja hoeveel? Hoe vaak hebben ze seks, met één of met wisselende partners? Wat is hun besteedbaar inkomen? Drinken ze wijn voor, tijdens, of na het eten? Is hun smaak ontwikkeld, proeven ze het verschil tussen een Sauvignon Blanc en een Chardonnay? Doelgroepanalyse heet dat. Op basis van de uitkomsten zou je een wijn kunnen gaan ontwikkelen, die perfect bij je doelgroep past.

Marketing- of conceptwijnen – ik had het er op deze plek al enige tijd geleden over – zijn met regelmaat toegankelijke wijnen die tegemoet komen aan de smaak van een grote en vooral brede groep consumenten. Zo kwam de Australische wijnproducent Barokes een paar jaar geleden met een rode mousserende versie genaamd bubbly wine. Gevat in een Fristi-achtig wegwerpblikje waren de eerste paar slokken best te doen. Bij het doordrinken bleek hij echter met veel cassis- en pijptabaksmaakjes alleen, te algemeen van opzet. Het was meer een goedkope frisdrank dan een lekker glas wijn.

Kan het dan echt niet, goede wijn ontwikkelen op basis van een marketing driven smaakprofiel? Jawel het kan, bleek deze week. Ik werd getipt over Lubie, een hip en sexy concept dat met een voorzichtig briesje vanuit Parijs naar Nederland komt overwaaien. Een nieuwe wijntrend die in Frankrijk al aanslaat, het land met de meest conservatieve wijndrinkers ter wereld. Dat belooft wat. Lubie is bedacht en ontwikkeld door drie vrouwen, één marketingdame, één verkoopster en dan is er nog de oenologe die de wijn samenstelt. Belast met de nodige scepsis ontmoette ik Emanuelle, de verkoopdirectrice. Slechts één flesje had Emanuelle (allesbehalve een sexy Parisiënne die ik hier verwachtte) bij zich. Strak, slank, moderne kleuren, 25 centiliter, net voldoende voor twee glazen, gemaakt van stevig aluminium met bovenop een klein kroonkurkje.

Het flesje werd open geplopt, een klein glas werd ingeschonken. De bleekgele wijn, gemaakt van Sauvignon Blanc en een wolkje Semillon druiven, was fris, met groene appels, gepocheerde peer, een likje honing en een klein beetje kruidigheid. En ineens zag ik het voor me, drukke trendy clubs, lekkere meiden en mooie jongens, die allemaal steeds meer goede wijn gaan drinken. Omdat het hip is.

Cuno van ’t Hoff

Verder lezen: www.lubie.fr