Burger als rechercheur

Opsporing Verzocht is al 25 jaar op zoek naar tips over misdrijven. Politie en OM kiezen nu voor een doelgroepgerichte en multimediale aanpak.

Burger als rechercheur Illustratie Roel Venderbosch Venderbosch, Roel

In 1995 werd de 18-jarige Sjaak Gerwig vermoord. Afgelopen week begon de politie een waar mediaoffensief: in Opsporing Verzocht, dagblad Spits en op RTV Utrecht werd burgers om tips over de onopgeloste moordzaak gevraagd. Daarnaast kunnen burgers op website Politieonderzoeken.nl als rechercheurs meedenken over de toedracht van de moord.

Het is een voorbeeld van hoe de politie en het Openbaar Ministerie bij de opsporingsberichtgeving steeds meer kiezen voor een multimediale en doelgroepgerichte aanpak. Toen AVRO-programma Opsporing Verzocht 25 jaar geleden televisiekijkers voor het eerst om tips vroeg, was dat een noviteit. Tegenwoordig doet de politie aan narrowcasting: zoveel mogelijk doelgroepen bereiken via verschillende media.

Want Opsporing Verzocht bereikt maar een beperkte doelgroep, vindt de politie. Weliswaar trekt het programma nog altijd wekelijks een miljoen kijkers, maar dat zijn vooral 50-plussers. „Als je andere, jongere doelgroepen wilt bereiken moet je ook met andere media samenwerken”, zegt Diederik Greive, voorzitter van de Landelijke Selectiecommissie Opsporingsberichtgeving en hoofdofficier van justitie in Middelburg.

Zo probeert het OM jongeren te bereiken in samenwerking met TMF. In ‘opsporingsfacts’ vraagt de politie kijkers tijdens videoclips om tips over misdrijven. „We hopen via TMF bijvoorbeeld tips te krijgen over misdrijven in het uitgaanscircuit”, zegt Greive. Momenteel worden ook met Microsoft Nederland gesprekken gevoerd over samenwerking op het gebied van opsporingsberichtgeving. „We zien MSN als een manier om jongeren te bereiken”, zegt Greive.

Om misdrijven in het homocircuit makkelijker op te kunnen lossen werken de politie en het Openbaar Ministerie sinds kort samen met de Gay Krant. De redactie kan bij verhalen over misdrijven in sommige gevallen gebruikmaken van informatie van de politie. Hoofdredacteur Henk Krol spreekt van een gemeenschappelijk belang. „De politie kan via de Gay Krant meer homoseksuelen bereiken voor tips en wij krijgen informatie van de politie die we anders niet boven tafel hadden gekregen.”

Dat die verhalen voor publicatie gescreend worden, neemt Krol op de koop toe. Komt daarmee niet de onafhankelijkheid van de Gay Krant in het geding? Henk Krol vindt van niet. „Tot nu toe hebben we nog altijd kunnen schrijven wat we willen. Zodra dat niet meer het geval is, stoppen we met de samenwerking.”

Wim Kramer, hoofd Nieuws van RTV Utrecht, ziet het vooral als een „maatschappelijke plicht” om de politie een platform te bieden voor het oplossen van misdrijven. Elke woensdagavond zendt zijn zender het opsporingsprogramma Bureau Hengeveld uit. Maar niet alleen de politie profiteert van deze uitzending. Kramer: „Met een bereik van 14 tot 20 procent is het één van de beter bekeken programma’s van RTV Utrecht.”