Kalm aan

Uit eigen ervaring (zeg ik tot mijn spijt) geconstateerde top 3 van gespreksonderwerpen op feestjes en partijen: • Wonen: locatie, prijs. • Verkeer: overlast, metroverhalen, taxigedoe. • Donald Trump, Tinsley Mortimer en/of Jake & Maggie Gyllenhaal. Dus, om de week rustig te beginnen, het laatste verkeersnieuws. Het vrachtwagenverkeer in de stad neemt flink toe. Sinds

vrachtauto.jpg
Uit eigen ervaring (zeg ik tot mijn spijt) geconstateerde top 3 van gespreksonderwerpen op feestjes en partijen:

• Wonen: locatie, prijs.
• Verkeer: overlast, metroverhalen, taxigedoe.
• Donald Trump, Tinsley Mortimer en/of Jake & Maggie Gyllenhaal.

Dus, om de week rustig te beginnen, het laatste verkeersnieuws. Het vrachtwagenverkeer in de stad neemt flink toe. Sinds 1998 rijdt er een derde meer aan vrachtwagens door de stad. De verwachting is dat dit getal in 2020 (vergeleken met ’98, nog steeds) voor Manhattan uitkomt op 80 procent. Het waarom? Er wordt meer bezorgd (economie groeit door), andere transportmogelijkheden schieten tekort en de bevolkingsdichtheid neemt toe.

Voor liefhebbers van dit soort nieuws (en het gegeven dat je je in een taxi ten onrechte onveiliger voelt dan in de eigen auto), kijk ook even hier naar een nieuw rapport over het verkeersgedrag van New Yorkers. Tipje van de sluier: een derde loopt op Manhattan, een derde gebruikt bus en metro, ruim een zesde neemt de taxi.

Is toch even iets anders dan daklozen tellen, dit type nieuws. Met dit soort berichten ben ik op sommige dagen opeens geneigd de optimisten te geloven die over de nieuwe Gouden Jaren van New York spreken.

Naschrift: mocht je Jim Cramer ook een interessant fenoneem vinden, lees dan hier The New York Times over zijn opvolger Wallstrip.