Schiphol wil vervuiling aanpakken

Schiphol gaat maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Dat moet ertoe leiden dat de nationale luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen over vijf jaar evenveel vervuilende stoffen produceren als nu, ondanks een groei van het vliegverkeer.

Dat zei Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine gisteren na afloop van een een werkbezoek van enkele PvdA-politici op de luchthaven. „We moeten anders omgaan met warmte en water.”

Cerfontaine zei een vijfjarenplan te gaan opstellen, waarin concrete maatregelen en doelstellingen worden opgenomen. De luchtvaartbranche is verantwoordelijk voor 3 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen in de wereld.

Cerfontaine heeft een aantal concrete maatregelen in gedachten om de CO2-uitstoot te beperken. Zo hebben boeren in de omgeving van Schiphol aangeboden om biobrandstof te leveren. „Die kunnen we gebruiken voor de generatoren.” Ook is het volgens de bestuursvoorzitter mogelijk om warmte op te slaan die in de zomer bij de start- en landingsbanen wordt gegenereerd. „In de winter kunnen we deze energie gebruiken, zodat we de vliegtuigen niet meer hoeven te de-icen.”

Dat zou volgens hem eveneens de problemen met de vervuilde sloten rond Schiphol oplossen. De luchthaven maakt nu gebruik van de stof glycol om de vliegtuigen en de start- en landingsbanen ijsvrij te houden. Dit antivriesmiddel komt soms in de sloten terecht.

Cerfontaine verwacht dat er vanaf volgend jaar veel minder verkeer op Schiphol zal zijn van de meest milieuvervuilende toestellen. Op 1 november gaat een nieuw tariefsysteem in, waarbij oude vliegtuigen veel meer geld moeten betalen. „Dat gaat om zevenduizend vluchten per jaar.”

Cerfontaine is kritisch over de milieuheffing op tickets, opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Hij schat dat elk ticket ongeveer 25 euro in prijs zal stijgen. „Dat is gewoon jatten.” Cerfontaine voelt alleen wat voor een extra heffing als de opbrengst wordt besteed aan maatregelen om Schiphol milieuvriendelijker te maken. (ANP)