Consumentenbond klaagt over UPC

De Consumentenbond heeft bij de Consumenten Autoriteit een klacht tegen kabelbedrijf UPC ingediend vanwege zijn agressieve verkoopmethode. Dat heeft een woordvoerder van de Bond gisteren bekendgemaakt.

Het kabelbedrijf deelt gratis ontvangers voor digitale televisie uit, maar volgens consumenten gebeurt dit op een onjuiste manier. Uit de klachten die de Bond ontvangt, blijkt dat mensen denken voor ontvangst van de decoder te tekenen. Achteraf blijkt dat zij voor een overeenkomst voor digitale televisie hebben getekend.

De Consumentenbond zegt UPC eerder gewezen te hebben over de klachten van klanten. UPC zelf weerspreekt dit. „Wij hebben de laatste tijd geen meldingen van klachten van consumenten binnen gekregen. In onze ogen klopt onze verkoopprocedure. Klanten kunnen op meerdere momenten ervoor kiezen niet met ons in zee te gaan. Volgens ons is de klacht onterecht”, aldus een woordvoerder van het kabelbedrijf.

De decoder is nodig om toegang te krijgen tot de tientallen digitale kanalen die UPC en andere kabelmaatschappijen aanbieden. Ook KPN biedt digitale televisie aan.

Volgens de Vecai, de branchevereniging van kabelbedrijven, heeft inmiddels 27 procent van de huishoudens in Nederland een digitaal kabelabonnement. UPC heeft ongeveer 400.000 abonnees. (ANP)