Weekboek 6

Velen schrijven mee aan de eerste wikipedia-roman

De opmars van het digitale boek lijkt niet te stoppen. Vooral de laatste twee weken dook het e-book vaak op in het nieuws. Google ontwikkelt een systeem dat voor het boek moet betekenen wat de i-pod voor de muziek betekende, meldde de Times online; het eerste Nederlandse digitale schoolboek is geïntroduceerd op het Bonnefantencollege in Maastricht (op de ‘edupaper’, een e-book ter grote van een half A4’tje, zijn de schoolboeken van alle vakken en alle jaren opgeslagen); de eerste sms-roman is een feit en een groeiend publiek abonneert zich op de podcast van de pas verschenen roman Coyote van Thomas van Aalten, waarvan wekelijks een nieuw door de schrijver voorgelezen hoofdstuk beschikbaar is.

Nu is er ook de eerste wikipedia-roman. Volgens hetzelfde principe als de beroemde digitale encyclopedie ontstaat op amillionpenguins.com een collectief geschreven roman. Iedereen kan zijn woordje meeschrijven, onder toezicht van moderators. Het experiment, een samenwerking tussen Penguin Books en De Montfort University, heeft in drie dagen tijd duizenden geschreven en net zoveel verbeterde woorden opgeleverd. Dat mag een doorslaand succes heten. Nadeel is dat het boek de ene dag gaat over een als directeur van Penguin Books vermomd almachtig wezen dat snode plannen heeft voor de mensheid en de volgende dag over superheld Mack K. Dunt die de strijd aanbindt met een slechterik genaamd de Tango Poisoner. Deze veelstemmige, kameleontische ‘wikinovel’ werd zo een onsamenhangend geheel dat de beheerders van de site een dag hebben stilgelegd om het nodige onderhoud te verrichten. Er staan nu drie alternatieve versies op de site plus een oproep aan de bezoeker om eerst de tekst te lezen en dan pas een bijdrage te schrijven: ‘Make it work!’

Verplicht lezen voor Limburgse criminele jongeren

Bij wijze van leerstraf Christiane F. lezen, dat hangt criminele jongeren in Noord-Limburg boven het hoofd. Met het project ‘Identificerend lezen’ wil bibliotheekketen Biblioplus de bibliotheek zijn ‘ideële doelen’ teruggeven, zegt Biblioplus directeur T. Kuipers, verwijzend naar de vormingsgedachte die de eerste openbare bibliotheken uit de 19de eeuw kenmerkte. Het project is een samenwerking met Bureau Halt en behelst het uitdelen van leerstraffen in de vorm van verplicht boeken lezen aan jonge criminelen en jongeren die tot een zogenaamde risicogroep behoren. Christiane F. meegeven aan een loverboy gaat Kuipers net iets te ver: ‘‘we richten ons op de categorie die benaderbaar is, jongeren die op het punt staan af te glijden in de criminaliteit of zijn opgepakt voor kleine vergrijpen.” Doel van het project is “lezen als middel inzetten om jongeren situaties te laten ervaren”, aldus Kuipers.

Het landelijk fonds voor bibliotheekvernieuwing (IBS) bekroonde ‘Identificerend lezen’ onlangs met €42.000,–. De jury noemde het project ‘grensverleggend’.

Als taakstraf Lord of the flies lezen om de jongeren iets bij te brengen over samenwerken? “Dat behoort zeker tot de mogelijkheden”, zegt Kuipers. Het is nog niet bekend welke boeken gelezen gaan worden. Misschien voor de wat zwaardere jongens Misdaad en straf, zodat ze zich identificerend met Raskolnikov, en geplaagd door gewetensnood, de volgende keer wel aangifte doen?