Omzet Sanoma Uitgevers gedaald

Het Nederlandse mediabedrijf Sanoma Uitgevers, bekend van onder meer de tijdschriften Libelle en Donald Duck en website Nu.nl, heeft vorig jaar een slechter resultaat geboekt dan in 2005. Een lagere losse verkoop en het schrappen van enkele titels zorgden voor een omzet van 531 miljoen euro in 2006. Dat is 10 miljoen minder dan het jaar daarvoor. Ook het bedrijfsresultaat daalde, vooral door de tegenvallende losse verkoop, maar een exact bedrag werd niet vermeld.

Het Finse moederconcern Sanoma maakte gisteren de jaarcijfers bekend. De onderneming – onder meer actief in tijdschriften, dagbladen, educatieve boeken en televisie – behaalde in 2006 een omzet van 2,74 miljard euro. Dat is 120 miljoen meer dan in 2005. De winst daalde van 301 miljoen naar 293 miljoen euro, maar de winst uit gewone bedrijfsvoering steeg van 269 naar 288 miljoen. Voor 2007 wordt een hogere omzet en meer winst verwacht.

Sanoma Uitgevers in Nederland zag de inkomsten uit abonnementen licht dalen. De advertentie-inkomsten stegen, met name op internet. In 2006 groeiden onlineadvertenties met 55 procent, tot bijna eenderde van de advertentie-inkomsten van de Nederlandse divisie. Sanoma kocht in 2005 Kieskeurig.nl. In januari startte Hier.nl, voor regionaal nieuws.

„Print is geen groeimarkt meer”, zei bestuursvoorzitter Dick Molman eind vorig jaar al. „De echte groei zit online.” Molman voerde begin dit jaar een nieuwe organisatiestructuur in. De uitgeverij is ingedeeld in clusters – zoals vrouwen, glossy’s, wonen – die zich met alle uitingsvormen moeten bezighouden.

Sanoma is tevreden over educatieve uitgeverij Malmberg, sinds 2004 eigendom van het Finse concern. Het bedrijf groeide vooral in het basisonderwijs. De totale divisie educatieve uitgaven boekte in 2006 een omzet van 188 miljoen euro, 37 miljoen meer dan in 2005.