in de marge

Japans model met beha aan, en met de beha als tas uitgevouwen

Lingerieproducent Triumph kwam onlangs met de ‘no more plastic-bag’-beha. Het is de nieuwste variant van het zogeheten dual use-principe: één product, twee gebruiksmogelijkheden. In dit geval kan een beha ook kan dienen als tas.

Uit onderzoek blijkt dat de cupmaat van de Nederlandse vrouw toeneemt. 32 procent van de vrouwen heeft een D-cup of groter; vijf jaar geleden was dat twintig procent. Maar dit is wel een heel directe manier om gebruik te maken van die ontwikkeling.

De ‘no more plastic-bag’-beha blijkt vooral een pr-stunt van Triumph Japan.

Triumph International is een degelijk, van oorsprong Zwitsers-Duits lingeriebedrijf. De Japanse dochter doet het moederbedrijf regelmatig versteld staan met merkwaardige vindingen op ondergoedgebied.

In 1997 was het een PET-fles-beha, gemaakt van gerecyclede plastic flessen, in 2005 de bontgevoerde en verwarmbare ‘warmbiz bra’ die mensen aanspoorde de kachel een graadje lager te zetten. Nu zijn de Japanners met de ‘no more plastic bag’-beha gekomen. Deze beha moet het afvalprobleem onder de aandacht brengen: in Japan worden jaarlijks meer dan 30 miljard plastic zakken gebruikt, waarvan zeker eenderde zo de prullenbak in gaat. In de twee cups gaat de stof schuil van de twee helften die, uitgevouwen en aaneengeknoopt, de boodschappentas vormen. Het is weliswaar flinterdunne stof, maar toch neemt het in opgevouwen staat nog de nodige ruimte in. Daarom lijkt de beha - in rood, geel, blauw, groen of roze - vooral gemaakt voor de qua borstomvang minder bedeelde Aziatische vrouw. Toegesneden op de ‘asian fit’, zoals dat in vaktermen heet. Volgens Triumph Japan heb je met deze boodschappen-beha geen plastic tas meer nodig. De tas misstaat in ieder geval niet op de lijst nutteloze uitvindingen.

Jasper Enklaar