Het kan dus ook zonder files

Gorinchem, 8 februari 2007. Foto Rien Zilvold gorinchem 08-02-2007 sneeuwpret aan de dijk foto rien zilvold Zilvold, Rien

De hevige sneeuwval heeft gisteren geleid tot een laagterecord aan files in de avondspits. Om 17.30 uur, normaal het drukste tijdstip, stond er 12 kilometer file op de wegen, in plaats van de gebruikelijke 200 kilometer. Wel waren er meer files rond het middaguur.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat „hebben mensen kennelijk hun rijgedrag aangepast”, door eerder naar huis te gaan of thuis te blijven. Toch was gisteren geen gecombineerd weer- en verkeersalarm afgegeven, zoals wél op 18 januari. Toen trok een zware storm over Nederland.

Het feit dat de sneeuw veel minder overlast veroorzaakte dan verwacht, roept de vraag op of mensen niet voor niets vroeg van hun werk zijn vertrokken of zijn thuisgebleven.

Roel van der Kooij van werkgeversorganisatie VNO-NCW: „Werkgevers en werknemers moeten hun gezonde verstand gebruiken: als het heel erg glad is, kan het soms beter zijn om niet in de auto te stappen, maar voor ander vervoer te kiezen of vanuit huis te werken. Maar een weeralarm is natuurlijk iets anders dan een oproep om niet naar je werk of naar school te gaan”. Of het land economische schade heeft geleden, kan Van der Kooij niet zeggen. „Er bestaan geen afspraken over. Misschien is er in de maandelijkse arbeidsstatistieken wel een klein dipje te zien.”

Arnold Heertje, emeritus hoogleraar economie, vindt dat het weeralarm fantastisch heeft gewerkt. Hij vindt het typisch Nederlands om er vraagtekens bij te zetten. „Het is niet goed of het deugt niet. Iedereen die niet per se de weg op moest, is thuis gebleven en heeft daar vast allerlei nuttige werkzaamheden verricht.” Volgens Heertje kunnen we van de rustige avondspits leren. „Het is belachelijk dat we allemaal ’s morgens en ’s avonds in de file staan. We moeten dat anders organiseren. Veel mensen willen op andere tijden werken, en met de huidige technologie is thuis werken ook een goede optie.”

Het gecombineerde weer- en verkeersalarm is met ingang van dit winterseizoen ingevoerd, om onder barre weersomstandigheden een totale ontwrichting van het verkeer te voorkomen. Het weeralarm wordt sinds 2000 met enige regelmaat afgegeven door het KNMI. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij storm vanaf windkracht 9 of 10, sneeuwval met in één uur minstens 3 centimeter, zwaar onweer of overvloedige regen.