Crowdsurfen met gekochte vleugeltjes

16Down presenteert haar nieuwe album F.L.O. vanavond zowel in Paradiso als in de digitale wereld Second Life – op het festivalterrein dat tv-zender Tien er vandaag opent.

Marco Hovius foto Martin Oudshoorn lid van de band 16Down Oudshoorn, Martin

Wat was je eerste reactie toen je gevraagd werd virtueel op te treden?

„Ik kende Second Life niet, maar was meteen benieuwd hoe een optreden in de virtuele wereld eruit zou zien. Verschillende mensen besturen onze poppetjes tijdens ons optreden in Paradiso en proberen dat zo simultaan mogelijk te kopiëren naar Second Life. Het wordt een uitdaging zoveel rare sprongen te maken dat ze het niet kunnen volgen.”

Moet je tijdens het concert in Paradiso rekening houden met het feit dat je ook virtueel te zien bent?

„We mogen niet uit de kleren, maar dat komt toch al vrijwel nooit voor. We spelen gewoon een concert zoals altijd, alleen hangen achter ons schermen waarop je Second Life kunt zien. Het concert wordt ook via Fabchannel op internet uitgezonden, dus het is op drie manieren te volgen. Live is uiteraard het leukst, want dan krijg je de volledige 110 decibel waar je recht op hebt.”

Is het geen contradictie: een live-optreden bezoeken vanachter je computer?

„Het kan ervoor zorgen dat minder mensen live-optredens gaan bezoeken maar dat denk ik niet. Ik zie het als een uitbreiding; mensen over de hele wereld kunnen ons concert nu volgen. Het is een mooie vorm van promotie. In de muziekindustrie zijn veel tegenstanders van de digitale wereld, maar ik zie vooral nieuwe manieren om aandacht te genereren voor muziek.”

Voel je dat er een omslag is naar een positieve benadering van internet?

„Die omslag heb ik zelf al jaren geleden gemaakt. Ik vind dat internet positieve gevolgen heeft. Muzikanten worden gedwongen creatiever te zijn. Ik kan muziek uitwisselen met bevriende muzikanten in San Francisco en ik hoor veel meer nieuwe muziek dan toen ik daarvoor steeds naar de platenzaak moest. Dit optreden in Second Life is ook een goed voorbeeld. Ik schrijf zowel harde muziek als ballads en de harde kant komt in Nederland nauwelijks op de radio. Nu kunnen we onze muziek in de volle breedte onder de aandacht brengen.”

In popzalen mogen bezoekers niet crowdsurfen, maar in de virtuele wereld ligt dat vast anders. Hoe zal het virtuele concert verschillen van een echt concert?

„Ik denk niet dat het al zo geavanceerd is dat mijn gitaar tijdens het optreden ineens in een blokfluit verandert. Spectaculaire effecten zouden leuk zijn maar ze gaan het licht van Paradiso exact nabootsen. In de zaal in Second Life kun je wel rare figuren tegenkomen, bijvoorbeeld iemand die half mens is en half giraf. Ik weet niet of je vleugels kunt kopen; dan hoef je niet eens te crowdsurfen maar vlieg je rondjes in de zaal.”

Welke muzikant zou je zelf nog wel eens virtueel in actie willen zien?

„De wederopstanding van Jimi Hendrix; als ze zijn optreden op Woodstock zo kunnen omzetten dat je de kick krijgt alsof je er echt bij bent geweest. Of een concert van Frank Sinatra, of Beethoven die een orkest dirigeert. De nog levende artiesten kan ik gewoon nog in het echt zien.”

Want uiteindelijk is ‘echt’ beter dan ‘virtueel’?

„Live een concert geven blijft een kunstvorm op zich. Maar dat maakt virtueel optreden niet minder interessant. Ik zou het te gek vinden als Neil Young in Paradiso optreedt en er ook een virtuele versie van dat optreden is waarbij hij midden in de Nevada-woestijn staat.”

Concert 16Down, Paradiso Amsterdam en www.secondlife.nl, vanavond, 20.30 uur.