Biefstuk braden in de super

Steeds minder mensen weten hoe ze producten moeten gebruiken als ze een maaltijd willen koken.

Unilever probeert het ze weer te leren.

Wie weet nog hoe hij een biefstuk moet braden? Of een pan soep maken?

Steeds minder mensen – en dat betekent dat de omzet bij Unilever stagneert. Unilever maakt producten als Croma en Bertolli (boter om de biefstuk in te braden), Knorr (soep) en Conimex (kruiden).

Gisteren maakte Unilever de omzet over 2006 bekend. Die bedroeg 39,6 miljard euro, 3 procent meer dan in 2005. Doel van het Brits-Nederlandse bedrijf is een omzetgroei van 3 à 5 procent per jaar.

Die omzetgroei wil Unilever (óók ijs, wasmiddelen en beauty-producten) nu bewerkstellingen met meer productpresentaties in supermarkten. Voor dit jaar staan er in Nederland 10.000 van zulke demonstraties op het programma.

Bij productpresentaties laten (ingehuurde) medewerkers van Unilever zien wat de voordelen van bepaalde, bestaande producten zijn. Soms demonstreren ze nieuwe producten. En, steeds vaker, laten ze zien hoe een product moet worden gebruikt.

Recent onderzoek van Unilever wees uit dat veel consumenten niet weten hoe ze eenvoudige producten moeten bereiden. Grote groepen jongeren denken van zichzelf dat ze geen biefstuk kunnen braden – en doen dat dan ook niet.

Dat schaadt de verkoop van producten als Croma en Bertolli. Een demonstratie in een supermarkt verhoogt de omzet die dag met 5 à 10 procent, aldus Unilever.

Tot nu toe verzorgde Unilever incidenteel productdemonstraties. Afgelopen jaar heeft het bedrijf besloten dit structureel te doen. In het vierde kwartaal van vorig jaar liep het aantal productdemonstraties al op tot ongeveer honderd per week.

„Vanaf half maart wordt dat aantal opgevoerd naar ongeveer 330”, zegt een woordvoerder van Unilever. Het team bestaat dan uit 240 demonstratrices. De meeste supermarktformules hebben toegezegd hun medewerking te verlenen aan de presentaties.

Nieuwe producten promoten is óók nodig. In negen van de tien gevallen halen supermarktketens innovatieve artikelen binnen enkele maanden uit de winkelschappen, omdat ze te slecht verkopen. „Onze presentaties zullen de tv-commercials versterken, die op hetzelfde moment te zien zijn”, meent de woordvoerder. Unilever heeft het reclamebudget vorig jaar al verhoogd.

In heel Europa groeide Unilever 1 procent over 2006. Hogere groeicijfers realiseerde het concern in Rusland, Brazilië en Azië. De categorie die het meest groeide, was die van de verzorgingsproducten (onder andere Axe, Rexona en Dove).

Unilever heeft veel last van hogere grondstoffenprijzen, van bijvoorbeeld palmolie en koolzaadolie. Dat kostte het bedrijf vorig jaar 600 miljoen euro extra.

Beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers. Het aandeel presteerde gisteren, op dat van Buhrmann na, het slechtst.