Albert Heijn valt positie Numico aan

Supermarktbedrijf Albert Heijn valt binnenkort de dominante marktpositie aan van babyvoedingsbedrijf Numico (Nutricia). Albert Heijn introduceert volgende week bayvoeding onder het eigen huismerk.

Dat bevestigt een woordvoerder van Albert Heijn. Babyvoeding is de laatste grote productcategorie die de supermarkt nog niet verkoopt als huismerk. De detailhandel is lang huiverig hiervoor geweest, omdat werd gedacht dat ouders geen voeding van een onbekend merk zouden willen kopen.

In AH-supermarkten staan volgende week zestien verschillende maaltijden en fruithapjes. „We onderzoeken of we later poedermelk toevoegen aan het assortiment”, aldus de woordvoerder. Volgens hem liggen de prijzen 10 à 15 procent onder die van Numico.

Het besluit is een tegenslag voor Numico. Het bedrijf heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 65 procent en verdient veel met babyvoeding. De nettowinstmarge op babyvoeding van Numico is 20 procent. „We zijn het voedingsbedrijf met de hoogste winstmarge ter wereld”, zei bestuursvoorzitter Bennink in 2005.

Een jaar geleden kwam drogisterijketen Kruidvat met een eigen merk babyvoeding. Numico ging in de aanval met een aantal rechtszaken, omdat Kruidvat beweerde dat zijn product gelijkwaardig was. Numico betwistte dat en eiste dat de drogist op zou houden met de verkoop van melkpoeder, maar de rechter gaf Kruidvat gelijk. Numico verloor ook een zaak waarin het bedrijf claimde dat zijn product als enige door de Europese Commissie was goedgekeurd.

Bij het Europees Octrooibureau loopt nog een procedure. Numico beweert dat zijn melkpoeder Nutrilon uniek is en stelt een octrooi te hebben op een ‘prebiotische’ vezel. De zaak is aangespannen door het moederbedrijf van Kruidvat, AS Watson. Verder loopt er nog een bodemprocedure.

Kruidvat stelt dat het meer melkpoeder van het eigen merk verkoopt dan van Numico. Adviseur Koen de Jong van bureau IPLC voorspelt dat Numico last krijgt van Albert Heijn. „Dat komt ook doordat andere supermarktketens zullen volgen”, aldus De Jong. „Dit heeft zeker impact op de winstmarges van Numico.”