200 euro, wie biedt er meer?

De echte schaatsfans klagen dat ze geen kaartjes hebben voor de WK schaatsen.

De tribunes zijn niet oranje, maar TVM-groen of Essent-rood.

Ze hangen er al het hele seizoen, ongeveer ter hoogte van de kruising in Thialf. Spandoeken met teksten als: ‘Echte fans hebben pech, KNSB geeft Thialf weg’. En: ‘Sponsors: kaarten terug voor echte fans’.

De verontwaardiging onder de ‘echte schaatsfans’ is groot. Vooral de schaatsbond KNSB moet het ontgelden, maar ook Thialf en de sponsors, want voor talloze supporters blijft een kaartje voor de WK allround, dat vandaag begint in Heereveen, een droom. De ergernis wordt alleen maar vergroot door televisiebeelden waarop de thuisblijvers zien dat hele vakken in Thialf niet oranje, maar TVM-groen of Essent-rood kleuren. En een vak met honderden Aegon-petjes kan ook geen toeval zijn.

Eind vorig jaar begonnen de boze schaatsfans zelfs een speciale website waarop zij pagina na pagina hun ongenoegen uitten: volgendjaarwelkaartjes.tk. „Het zijn weer de kapitalisten [lees: grote sponsors] die het winnen”, schreef Sabine kort geleden. En Geralde: „Zit ik maanden te w88 helemaal voor niks! En dan kijk ik strax op tv en dan zijn er allemaal lege plekken van sponsors die toch geen zin hebben..!!” Of nog erger: sponsorgasten die wel in Thialf zijn, maar bij voorkeur in de vip-bar, en niet op de tribune.

De schaarste is zo groot dat staanplaatsen voor één dag – de WK duren drie dagen – deze week online werden aangeboden voor 195 euro; bijna tien keer de normale prijs. De laatste dagen kelderden de marktprijzen weer, mede doordat Thialf dinsdag plotseling 1.500 kaarten in de verkoop deed die waren teruggekomen, onder meer uit het buitenland. Zo betaalde de één die dag 22 euro voor een kaartje bij Thialf, de ander op hetzelfde moment meer dan honderd euro voor een kaartje via internet.

De woede van de fans keert zich vooral tegen het beperkte aantal kaarten voor de losse verkoop. Van de 10.750 kaarten die Thialf per dag beschikbaar heeft gingen er aanvankelijk 750 per dag in de vrije verkoop – nog geen zeven procent van alle kaartjes. De rest ‘verdween’ in de ogen van het publiek in de zakken van sponsors, relaties en genodigden.

Er heerst nu eenmaal schaarste in de ruif, vindt de KNSB. Toch vindt de marketingmanager van de bond, Frank Bieleman, de verhouding tussen de kaartjes voor schaatsfans en die voor sponsors en andere belanghebbenden niet scheef. „Vanuit het hart van de fan begrijpen wij de kritiek”, zegt Bieleman. „Tegelijkertijd zou de fan moeten begrijpen dat er altijd een goede verhouding zal moeten zijn tussen kaarten die bij functionele partijen en sponsors terechtkomen, en bij het schaatspubliek. Maar de verhouding tussen lallend, schreeuwend schaatspubliek en commerciële partijen moet wel goed zijn.”

Volgens de KNSB is er „zonder gezellig publiek” geen evenement, maar evenmin zonder de grote sponsors, die miljoenen steken in het schaatsen. „Die sponsors maken de topsport mogelijk”, aldus Bieleman. Volgens hem „valt het best mee” hoeveel kaarten de sponsors krijgen voor de WK allround. „Ik denk dat de verhouding heel acceptabel is als je het vergelijkt met grote internationale sportevenementen.”

Maar de KNSB onderstreept een deel van de kritiek van de fans wel, zegt Bieleman. „Ik vind een vak in sponsorkleuren geen probleem, ik snap wel dat het publiek het irritant vindt als de sponsorgenodigden tijdens de races niet in hun vak zitten. Daar hebben wij de sponsors ook op aangesproken. Maar je kunt die mensen niet vastbinden. Toch is de sponsor er niet bij gebaat als de indruk bestaat dat ‘de heren’ weer in de vip-ruimte zitten te eten.”

Van de 10.750 kaartjes die per dag beschikbaar zijn kunnen de KNSB, zijn sponsors, de merkenteams en de supportersvereniging er per dag 2.300 verdelen onder hun relaties of leden. Via de buitenlandse bonden zijn duizend kaarten per dag verkocht aan buitenlandse schaatsfans, vooral uit Noorwegen en Duitsland. Verder worden er voor deelnemers, organisatievrijwilligers en de marketingorganisatie van de Internationale Schaatsunie (ISU) 1.300 kaarten per dag apart gelegd.

Reisorganisatie Oad, ook een KNSB-sponsor, kreeg 1.200 kaarten per dag voor ‘WK-reizen’: een Fries hotel en een staanplaats in Thialf voor drie dagen. Verder verstrekte de bond 3.700 kaarten per dag aan de gewesten, waardoor leden van ijsclubs met voorrang kaarten konden kopen. Ook heeft Thialf per dag vijfhonderd kaarten beschikbaar voor eigen arrangementen. Blijft over: 750 kaarten in de losse verkoop. Overigens alleen staan- en rolstoelplaatsen.

De KNSB blijft van mening dat er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor liefhebbers. „Die 3.700 kaarten voor de gewesten komen per definitie bij schaatsfans terecht”, zegt Bieleman. „Tel dat op bij de buitenlandse kaartjes en de losse verkoop: dat is wat er naar ‘het publiek’ gaat.”

Overigens gaat de bond volgens Bieleman ook onderzoeken of de tickets voor de ijsverenigingen wel terecht zijn gekomen bij de schaatsfans, of dat er mogelijk „dingetjes tussen zitten”. Met andere woorden: ze worden mogelijk doorverkocht.

Bij tal van grote sportevenementen, zoals het WK voetbal vorig jaar, worden dure sponsorkaarten en vip-arrangementen voor veel geld verhandeld. Ook voor Thialf zijn komend weekeinde vip-kaarten te koop „inclusief toegang tot de vip-tent met gratis warm buffet en drankjes!!”, aldus een advertentie op Marktplaats. De biedingen liepen op tot meer dan tweehonderd euro.

Alle commotie heeft ertoe geleid dat de KNSB de verdeling van de kaartjes aan het einde van het seizoen gaat evalueren. Mogelijk komen er voor de WK sprint, die over elf maanden in Thialf worden gehouden, meer kaarten beschikbaar voor de ‘echte’ fans. „Dat zou kunnen”, zegt KNSB-marketingmanager Bieleman. „Maar ik wil niet op de evaluatie vooruitlopen. Wat ondergesneeuwd raakt, is dat dit vooral speelt voor het WK. Als er écht zoveel schaatsfans in Nederland zijn, dan zou de NK allround ook drukker moeten zijn dan het geval was. Veel mensen blijken vooral WK-fans.”