Vordering staat op RDM

De staat vordert 1,39 miljoen euro van RDM Technology, het bedrijf van zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen. Het betreft een claim van het ministerie van Defensie voor de kosten die zijn gemaakt om twee onderzeeboten uit de Zwaardvisklasse te laten slopen in Maleisië.

Het is niet de eerste keer dat de overheid in de clinch ligt met de in Zwitserland wonende Nederlandse zakenman, die in totaal al meer dan 20 miljoen euro aan de staat is verschuldigd.

In een brief aan de Tweede Kamer meldt staatssecretaris Van der Knaap (Defensie, CDA) dat de 1,39 miljoen euro het saldo is van de kosten die door Nederland zijn gemaakt om de duikboten in 2006 in Maleisië te laten slopen.

Van der Knaap heeft de Kamer geïnformeerd hoe de duikboten zijn gedemonteerd, welke onderdelen zijn doorverkocht en aan welke bedrijven, en wat daar uiteindelijk mee is gebeurd.

De voormalige onderzeeërs waren in 1995 gekocht van de Nederlandse marine en naar Maleisië versleept waar Van den Nieuwenhuyzen heeft geprobeerd ze te verkopen.

Die verkoop lag echter gevoelig en moest onder strikte voorwaarden gebeuren volgens de strenge Europese eisen die hiervoor gelden. Van den Nieuwenhuyzen hield zich echter niet aan de verkoopvoorwaarden, waarna Defensie de eis stelde dat wanneer de duikboten niet voor 2000 zouden zijn verkocht aan een voor Nederland acceptabele partij, de schepen gesloopt moesten worden.

RDM reageerde niet op de eisen van Defensie. De liggelden van de schepen werden door Van den Nieuwenhuyzen niet betaald en bovendien was Defensie bang dat de duikboten zouden worden verkocht aan een onbekende koper, waardoor geheime technologieën in onbevoegde handen terecht zou komen.

Nederland besloot daarom de schepen te laten slopen en de eventuele meerkosten te verhalen op RDM. De kosten bedroegen voor de staat 2,8 miljoen euro, schrijft Van der Knaap. Daarvan was 1,5 miljoen euro betaald voor de sloop en 1,2 miljoen euro voor onderhoud en achterstallige liggelden. Ook werd 100.00 euro uitgegeven aan kosten voor juristen.

In totaal werd 1,4 miljoen euro verdiend met het schroot van de duikboot. De dieselmotoren gingen naar industrieconcern Stork, het manoeuvreerpaneel kwam bij installatiebedrijf Imtech terecht.