Voor de vitale pensionado’s

Daihatsu Materia Prijs Daihatsu Materia 1.5 Soul: 18.699 euro 4-cilinder benzinemotor. Cilinderinhoud: 1.495 cc. 5-versnellingsbak. Maximaal vermogen: 76 kW/6.000 toeren per minuut. Topsnelheid: 170 km/uur. 0-100km/uur: 10,8 seconden. Verbruik: 100 km op 7,2 liter. Tankinhoud: 40 liter. L×B×H: 380×169×163,5 cm. Wielbasis: 254 cm. Kentekengewicht: 1.600 kg. Standaarduitrusting: ABS/EBA/EBD/ rem- en stabilisatiesystemen. Zeven airbags. Radio/cd-speler. Airconditioning.

In dit gezin kookt de man en rijdt de vrouw. Hoe kijkt dit gezin aan tegen de als gezinsauto gepresenteerde Daihatsu Materia? „Leuke auto, maar wel een beetje gek”, zeggen de meisjes, van vier en vijf, eensgezind. Zij staan welwillend tegenover deze, ja, hoe kan je deze auto het best omschrijven? Een rijdende boodschappenkrat, zoals in een enkel testritverslag is geschreven? „Een Londense taxi”, zegt degene met de meeste rij-ervaring.

Dat de Materia met zijn vierkante bouw, hoge dak en zijn mopsneus ‘een eigenzinnige uitstraling’ heeft, spreekt niemand tegen. En uitstraling is alles in de autobranche, want uitstraling is aantrekking. En nu komt meteen het probleem, wie moet door de Materia worden aangetrokken?

De Daihatsu Materia begon een paar jaar geleden zijn bestaan in Japan als Toyota bB en in de VS als Scion xB. Daar sprak het opvallend ontworpen model vooral rijders van 18 tot 35 jaar aan. Bestuurders die ‘hip’ en ‘anders’ wilden zijn. Hier in Europa, althans in Nederland, zijn de belangrijkste kopers van auto’s, aldus de importeur, mensen van rond de 45, marktaanduiding: gezinnen. Beoogt de naamsverandering dan ook dit kekke karretje voor gezinnen aantrekkelijk te maken? Dat durft de importeur niet te zeggen. „Zo’n naam, daar gaan wij niet over.” Maar de vraag blijft, is dit een gezinsauto?

Ons testmodel is de Materia Soul. Andere Materia-modellen zijn: Rythm, Funk en Rock, maar de enige sporen van muziek in de auto zijn de blauw verlichte ‘discoringen’ rond de speakers. „Hij stinkt niet”, zegt de oudste tevreden. De jongste wil graag nú naar huis. Vader drukt vergeefs op een grote knop om de radio aan te zetten. Moeder constateert na enige inhaalmanoeuvres: „Het is geen scheurijzer.” Volgens de autobladen is de Materia, met zijn geringe draaicirkel, ook meer een auto voor in de stad. Een gezinsauto in de stad heeft maar één bestemming en dat is de supermarkt. En daar vindt de Materia zijn Waterloo.

Met moeite passen één grote en twee kleinere boodschappentassen in de achterbak. Een vierde tas moet tussen de kinderen op de – toegegeven, riante – achterbank worden gezet. Het idee om met deze auto ook even naar de Zweedse meubelgigant te gaan wordt als onpraktisch terzijde geschoven. Wanneer je naast de pakken keukenpapier al bijna geen pakken melk en dozen voordeelwijn kwijt kan, moet je geen matras of bureaustoel willen kopen.

Maar hij heeft bekijks, dat wel. Een buurman spreekt ons nieuwsgierig aan en noemt de auto „mooi”. Een jongetje van acht verrekt bijna zijn nekje op de A2 om ons te volgen. En volgens de importeur hebben testrijders nooit te klagen over gebrek aan aandacht wanneer ze de Materia aan het tanken zijn.

Heeft de auto afgezien van het aandacht vragend uiterlijk nog meer pluspunten? Allereerst lof voor de grote buitenspiegels. Eindelijk echt zicht op allen die ons willen passeren. Die grote spiegels gaan een trend worden. Dan de binnenruimte, die is net als de achterbank riant. Met de prettig zittende stoelen krijg je, zo nadrukkelijk rechtop in de auto geplant, een ronduit regaal gevoel.

Als het geen gezinsauto is, voor wie zou hij dan interessant kunnen zijn? Allereerst voor de oorspronkelijke fans, de jongeren tot midden dertig die zich willen onderscheiden in de stroom inwisselbaar aerodynamisch vormgegeven voertuigen. En als je geen kinderen hebt, is er ruimte genoeg voor twee mensen om rustig tuffend, met nog wat bagage op de achterbank, op reis te gaan. Deze auto is derhalve een absolute aanrader voor vitale pensionado’s.

Hans Moll

Hans Moll is redacteur van NRC Handelsblad en laat zich rijden in een Renault Mégane Scénic.