Ready media

Ready media Wat zegt ze nou? Als ik de barbiepop: strakgetrokken gelaat, maat 32 en opgespoten lippen hoor zeggen dat het haar om innerlijke schoonheid gaat, kan ik mijn oren niet geloven. Kunstenaar Julika Rudelius filmde voor Forever (2006) vrouwen in Amerika, pratend over hun leven en schoonheid. Intussen wandelen ze langs de rand van het zwembad bij hun kapitale villa. Een grotesk beeld van schoonheid. Of beter: de angst niet langer jong en mooi te zijn. Daardoor beweegt en oogt een zestigjarige vrouw in Rudelius’ film als een meisje met een maskerachtig gelaat. Rudelius maakt pijnlijk en integer duidelijk hoe de media ons leven vormgeven. De tentoonstelling Ready Media in Montevideo belicht de media van alle kanten: ze zijn imagovormend bij Rudelius, maar ze kunnen ook dienen als beeldengenerator waaruit door kunstenaars naar hartelust wordt geput. De Israëlische kunstenaar Sagi Groner bijvoorbeeld gebruikt voor zijn videowerk FAQ (2007) bestaande films, documentaires en archiefmateriaal, en maakt daar een video van die gaat over het leven, de dood, sociale ordes en wetenschap. Ready Media klinkt niet voor niets als een afgeleide van het begrip readymade: het kant-en-klare object dat de status van kunstwerk krijgt, zoals Marcel Duchamp ooit een pissoir tot kunst verhief. Ready Media is onderdeel van de manifestatie Art in the New Field of Visibility, die deze weken gelijktijdig plaatsvindt in Montevideo, De Appel, De Brakke Grond en Maison Descartes. Doel is te onderzoeken hoe de media en de hedendaagse kunst zich tot elkaar verhouden. Je zou verwachten dat Ready Media een klaagzang is tegen de rol van de media, maar de meeste kunstenaars op Ready Media lijken er wel vrede mee te hebben. Ready Media. T/m 10 febr Ned. Inst.voor Mediakunst Montevideo, Keizersgracht 264, A’dam. Di-za 13-18u. 020-6237101, www.montevideo.nl Beelden uit de video-installatie 'Forever' van Julika Rudelius Beelden uit de video-installatie ‘Forever’ van Julika Rudelius uit 2006 over oudere vrouwen die alles doen om jong te blijven lijken. Duur 16.40 minuten, courtesy Galerie Diana Stigter Kunstenaar Julika Rudelius filmde voor Forever (2006) vrouwen in Amerika, pratend over hun leven en schoonheid, terwijl ze wandelen langs de rand van hun zwembad. Ja ja, die media brengen heel wat hoofden op hol Rudelius, Julika

Wat zegt ze nou? Als ik de barbiepop: strakgetrokken gelaat, maat 32 en opgespoten lippen hoor zeggen dat het haar om innerlijke schoonheid gaat, kan ik mijn oren niet geloven. Kunstenaar Julika Rudelius filmde voor Forever (2006) vrouwen in Amerika, pratend over hun leven en schoonheid. Intussen wandelen ze langs de rand van het zwembad bij hun kapitale villa.

Een grotesk beeld van schoonheid. Of beter: de angst niet langer jong en mooi te zijn. Daardoor beweegt en oogt een zestigjarige vrouw in Rudelius’ film als een meisje met een maskerachtig gelaat. Rudelius maakt pijnlijk en integer duidelijk hoe de media ons leven vormgeven.

De tentoonstelling Ready Media in Montevideo belicht de media van alle kanten: ze zijn imagovormend bij Rudelius, maar ze kunnen ook dienen als beeldengenerator waaruit door kunstenaars naar hartelust wordt geput. De Israëlische kunstenaar Sagi Groner bijvoorbeeld gebruikt voor zijn videowerk FAQ (2007) bestaande films, documentaires en archiefmateriaal, en maakt daar een video van die gaat over het leven, de dood, sociale ordes en wetenschap. Ready Media klinkt niet voor niets als een afgeleide van het begrip readymade: het kant-en-klare object dat de status van kunstwerk krijgt, zoals Marcel Duchamp ooit een pissoir tot kunst verhief.

Ready Media is onderdeel van de manifestatie Art in the New Field of Visibility, die deze weken gelijktijdig plaatsvindt in Montevideo, De Appel, De Brakke Grond en Maison Descartes. Doel is te onderzoeken hoe de media en de hedendaagse kunst zich tot elkaar verhouden. Je zou verwachten dat Ready Media een klaagzang is tegen de rol van de media, maar de meeste kunstenaars op Ready Media lijken er wel vrede mee te hebben.

Ready Media. T/m 10 febr Ned. Inst.voor Mediakunst Montevideo, Keizersgracht 264, A’dam. Di-za 13-18u. 020-6237101, www.montevideo.nl