Power 8: sanering bij Airbus

Airbus zegt de problemen in zijn productie, met name de A380 te hebben opgelost.

Maar de kosten zijn zo hoog opgelopen dat een grote sanering nodig is, zegt de top.

Toulouse is Airbus. De eeuwenoude stad aan de Garonne leeft van en voor de vliegtuigindustrie. Rondom de luchthaven Blagnac staan honderden gebouwen en bedrijfshallen van Airbus, waar 15.000 mensen werken. Een veelvoud daarvan is via toeleveringsbedrijven ook afhankelijk van Airbus. Andersom is Airbus níet Toulouse. Het Frans-Duitse bedrijf heeft ook elders in Europa grote vestigingen, met name in Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. En Airbus moet door tegenvallende verkoopcijfers bezuinigen. Er zullen waarschijnlijk arbeidsplaatsen verdwijnen, waardoor oude nationale tegenstellingen kunnen opspelen.

Power 8 heet de saneringsoperatie waaraan de directie van Airbus, gevestigd in Toulouse, het 57.000 werknemers tellende bedrijf wil onderwerpen. Hoewel de top pas later deze maand de details bekend zal maken, gaan de vakbonden in de vestigingslanden uit van het verdwijnen van 5.000 tot 8.000 banen. Er is sprake van het samenvoegen van fabrieken tot enkele grotere om zo de productielijnen korter te maken.

„We moeten onze kostenstructuur aanpakken. Die ligt gewoon te hoog’’, zegt commercieel directeur John Leahy, tijdens een testvlucht van de A380, het dubbeldekstoestel dat – vóór medio 2006 grote technische problemen ontstonden – een van de paradepaardjes van het bedrijf had moeten worden. Waar de klappen vallen, wil Leahy niet zeggen. „Die mededelingen laat ik aan Louis Gallois (de topman, red.) over.’’ Ook Gallois wenste de afgelopen dagen niet vooruit te lopen op het saneringsplan. Eind vorig jaar presenteerde Airbus al een ander saneringsprogramma om tot 2010 2,1 miljard euro te besparen.

Het bedrijf kreeg vorig jaar aanzienlijk minder orders dan het jaar daarvoor en werd op dit vlak gepasseerd door grote concurrent Boeing, die vijf jaar lang op de tweede plaats stond.

Power 8 heeft geleid tot grote onrust onder de werknemers in Frankrijk en Duitsland. In Toulouse organiseerden de bonden bij Airbus dinsdag een werkonderbreking van een uur, waaraan 90 procent van het personeel deelnam. Stephanie von Linstow, een Française die op het hoofdkantoor werkt, deed niet mee. „Ik had het te druk met het regelen van zaken voor de A380.’’ Maar ze heeft wel sympathie voor de actie.

De Duitse werknemers op hun beurt vrezen dat ze de voornaamste slachtoffers zullen zijn van de reorganisatie. De fabrieken van Airbus in Hamburg kregen vorig jaar intern de schuld van problemen rondom de A380, waarvan de aflevering twee jaar vertraging heeft opgelopen en moeten daarvoor misschien ‘boeten’. De Duitse fabrieken gebruikten andere, foutieve computerprogramma’s dan die in Toulouse, waar de eindassemblage van de A380 plaatsheeft.

De Duitse staat heeft geen belang meer in EADS, het moederbedrijf van Airbus, dat 100 procent eigenaar. Maar de regering in Berlijn volgt de ontwikkelingen rond een van de grootste werkgevers van het land met argusogen. Minister van economie, Michael Glos, waarschuwde afgelopen weekeinde dat een te groot verlies aan arbeidsplaatsen in Duitsland voor hem ,,onaanvaardbaar’’ is. Tegen het blad Bild am Sonntag zei Glos: „We staan erop dat de hoogwaardige technologie van Airbus in Duitsland behouden blijft.”

Louis Gallois beet gisteren van zich af. „De regeringen van alle landen waar Airbus aanwezig is, hebben herhaaldelijk gezegd dat de concurrentiekracht van ons bedrijf absolute prioriteit heeft’’, zei hij tegen dagblad Die Welt. Voor dat doel is een reorganisatie onvermijdelijk, stelde Gallois.

De crisis rond de A380, waarmee het allemaal is begonnen, is volgens John Leahy nu opgelost. In oktober van dit jaar kan Singapore Airlines als eerste maatschappij beschikken over het 555 stoelen tellende vliegtuig. Leahy verwacht zelfs weer orders voor het toestel – die bleven de afgelopen twee jaar steken op een totaal van 166.

Leahy erkent dat de kosten van het project wel „ver boven de geplande 10 miljard euro’’ liggen. Het break-even punt is zo verschoven van het eerdere streefgetal van 250 naar ongeveer 420 verkochte vliegtuigen. De extra kosten van het A380-project was de directe aanleiding voor Power 8.

Leahy is optimistisch, de A380 gaat volgens hem de wereld veroveren. Maar dat zei de Amerikaan in Europese dienst twee jaar geleden ook, toen in Toulouse de eerste superjumbo naar buiten werd gerold. „Ja, dat klopt, we hebben kennelijk meer tijd nodig.”