Omzetgroei Unilever trekt nog niet aan

In supermarkt Plus in Bergschenhoek krijgt een klant Lipton thee. Unilever gaat met presentaties producten promoten, wat zorgt voor 5 à 10 procent extra omzet. Foto Walter Herfst Bergschenhoek, 4 februari 2007 Thee wordt aan de man gebracht in een "Plus supermarkt" door Unilever. Foto: Walter Herfst Herfst, Walter

De omzet van levensmiddelenproducent Unilever (Omo, Ola, Knorr, Bertolli) bleef in het vierde kwartaal met 9,7 miljard euro gelijk in vergelijking met het vierde kwartaal van 2005. In het afgelopen kwartaal nam de omzet gecorrigeerd voor valuta-effecten toe met 3,4 procent. Het langetermijndoel van het Brits-Nederlandse concern is een omzetgroei van 3 à 5 procent per jaar.

Dat liet het concern vanochtend weten bij de presentatie van de cijfers over 2006. Dit ondanks een stijging van het reclamebudget.

Het bedrijfsresultaat steeg, exclusief valuta-effecten, met 10 procent en de winst met 35 procent; dit was vrijwel geheel te danken aan kostenbesparingen. In Europa groeide Unilever het vierde kwartaal 0,1 procent, tegen 1 procent over heel 2006. Daarom sprak bestuursvoorzitter Patrick Cescau vanochtend van een vooruitgang. Hoge groeicijfers realiseerde het concern in Rusland, Brazilië en Azië. De categorie die het meest groeide, was die van verzorgingsproducten, met onder andere Axe, Rexona en Dove.

Het concern heeft last van hogere grondstoffenprijzen. Dat kostte de onderneming vorig jaar 600 miljoen euro. Dit jaar verwacht Unilever een gematigder prijsstijging.

Beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers. Het aandeel presteerde, op dat van Buhrmann na, het slechtst. Rond het middaguur was het aandeel 2,8 procent gezakt naar 20,28 euro.

Reden is de achterblijvende omzetgroei. Concurrent Procter & Gamble groeide het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld 5 procent. Unilever heeft de afgelopen zestien kwartalen lagere autonome groei laten zien dan de Amerikaanse sectorgenoot.

In Nederland groeide de omzet met 4,5 procent tot 1,14 miljard euro. Dat kwam mede door nieuwe producten en het met 10 procent toegenomen reclamebudget.

Financieel directeur Markham (60) gaat in mei met pensioen. Wie hem zal opvolgen is nog niet bekend.