EU eist schonere auto’s

Nieuwe auto’s moeten in 2012 ongeveer een kwart minder CO2 uitstoten dan nu. Autofabrikanten zullen door middel van wetgeving worden gedwongen motoren te maken die minder vervuilen. Dat heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, gisteren voorgesteld. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in de EU worden verkocht, moet omlaag van ruim 160 nu naar 130 gram per kilometer in 2012, vindt de commissie.

Het plan zorgde de afgelopen weken voor verdeeldheid binnen de commissie. Stavros Dimas, de Griekse commissaris die verantwoordelijk is voor milieubeleid, wilde een strengere norm. De auto-industrie had eerder vrijwillig beloofd de gemiddelde CO2-uitstoot terug te brengen naar 140 gram per kilometer in 2008. Maar die doelstelling wordt niet gehaald. Dimas wil niet langer wachten en fabrikanten dwingen de gemiddelde emissie te reduceren tot 120 gram.

De Duitse auto-industrie, die zich verzette tegen strengere normen uit vrees voor banenverlies, vond een medestander in de Duitse commissaris Günter Verheugen (Industriebeleid). Hij pleitte voor aanvullende maatregelen om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen, zoals parkeergeleidingssystemen, apparaten die zorgen voor een optimale bandenspanning, en het stimuleren van zuiniger rijgedrag.

De Duitse auto-industrie vreest dat bedrijven als DaimlerChrysler (producent van Mercedes), BMW en Porsche zwaarder door de maatregelen worden getroffen dan andere autoproducenten. Grotere auto’s stoten nu eenmaal meer CO2 uit dan kleine. Een BMW stoot 190 gram CO2 uit per kilometer, een Porsche 297 gram.

Het plan van de commissie is een compromis. De algehele doelstelling is een gemiddelde uitstoot van 120 gram CO2 per kilometer in 2012. Maar autofabrikanten zijn daar niet helemaal verantwoordelijk voor. Zij moeten zorgen voor een reductie tot 130 gram per kilometer. De rest moet worden bereikt door met name het stimuleren van biobrandstoffen. Hoe de autofabrikanten precies zullen worden gedwongen schonere motoren te maken, is nog niet duidelijk. De Europese Commissie zal daartoe later dit jaar, of begin volgend jaar voorstellen doen.

Vorige maand riep Brussel klimaatbescherming uit tot topprioriteit. De commissie wil dat de uitstoot van CO2 in Europa in 2020 zal zijn verlaagd met ten minste 20 procent, ten opzichte van 1990. Het verkeer in Europa is nu verantwoordelijk voor ongeveer veertien procent van de CO2-uitstoot in de EU.