Een lang leven op de fiets

De Nederlandse fietsbranche zit op een goudmijn. Ouderen vervelen zich dood, maar „willen wel gezond blijven en worden uitgelaten door hun fiets”. Al of niet elektronisch aangedreven. De industrie volgt die trend met fraaie producten.

Recreatiefietsers toeren door het Drentse landschap tijdens de fietsvierdaagse. Foto Sake Elzinga Nederland-Ekehaar(DR)-08-07-2003. Eerste dag van de Drentse rijwiel 4 daagse. Duizenden fietsers als 'fietstoerist' door het Drentse landschap. Foto: Sake Elzinga Elzinga, Sake

Trendwatcher Andjiedj Bakas, auteur van het boek Megatrends Nederland, lichtte tijdens de opening van de beurs FietsVAK 2007 de grote trends toe die de fietsbranche de komende jaren te wachten staan en ingrijpend zullen veranderen. Nederland vergrijst, dat is bekend, en de fabrikanten dienen die vergrijzende markt te volgen.

De oudere Nederlander heeft veel geld te besteden; de fietshandel zit op een goudmijn als hij de kansen benut. We zitten met een krimpende inheemse bevolking, deze eeuw alleen al 40 procent, dus is het van belang dat de branche de uitdijende allochtone middenklasse, voor wie de fiets doorgaans als een symbool van armoede geldt, probeert te bereiken en te verleiden.

We hebben volgens Bakas te maken met de venetianisering van de samenleving, wat wil zeggen dat er geweldige kansen liggen voor de pretindustrie. „Mensen vervelen zich kapot. Ze willen worden uitgelaten door hun fiets”, zegt Bakas. Gezondheid wordt een steeds belangrijker marketingprincipe. Net als milieu.

Volgens Bakas is het verhaal achter het product van levensbelang. „Mensen, ik verkoop u gezondheid, een lang leven, u wordt meer dan honderd op mijn fiets. Ik verkoop u onthaasting, pret, plezier, ontspanning, genot. Ik verkoop u op uw wensen toegesneden maatwerk.”

Op de beurs voor fietshandelaren die voor het eerst niet in de Amsterdamse Rai maar in het Autotron in Rosmalen werd gehouden, bleek dat de fabrikanten zich al behoorlijk verdiept hadden in de trends. Het aanbod aan elektronische fietsen, oftewel de fiets met trapondersteuning, was enorm. Waren de eerste fabricaten nog log en duidelijk als ‘gehandicaptenfiets’ herkenbaar, nu worden de accu’s slanker, en zijn ze steeds onopvallender in het frame weggemoffeld.

Deze fietsen worden trouwens niet alleen meer gekocht door mensen met zwakke benen, maar bijvoorbeeld ook door werknemers die niet bezweet op hun kantoor wensen aan te komen. Het is een gemaksproduct geworden. De accu’s worden krachtiger, het bereik voor een fietstocht is dus groter, en ze zijn simpel te laden door de fiets als een mobieltje op het stopcontact aan te sluiten.

Novox presenteerde de Novox Comfort met het Intelligent Pedal System. De elektronische ondersteuning past zich automatisch aan de inspanning van de berijder aan. Novox laat ook zien dat een fiets met accu een elegant, zelfs sportief voorkomen heeft. Als optie is een krachtiger accu leverbaar die het bereik opkrikt van 40 naar 55 kilometer.

Als gebruikelijk bij de opening van de FietsVAK werd de Fiets van het Jaar bekendgemaakt. Dit keer ging de onderscheiding naar Batavus met het model luisterend naar de associatieve naam Adagio NuVinci. De jury prees de fiets om zijn innovatieve aandrijving, zijn in het frame geïntegreerd slot, en zijn eveneens in het frame geïntegreerde verlichting. Hét innovatieve nieuwtje aan deze fiets is natuurlijk de traploos regelbare versnelling die via een draaibaar handvat op het stuur bediend kan worden. Het maakt de Adagio NuVinci tot de Daffodil in fietsland. De ontwikkeling van het systeem heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar schakelen is nog nooit zo eenvoudig geweest.

Het in het frame geïntegreerde slot van deze Batavus is een geweldige stap voorwaarts in de diefstalpreventie. Voor de dief is zijn prooi per definitie onbruikbaar en niet te verhandelen. Hij zal het achterframe eraf moeten zagen.

Niet toevallig werd de prijs uitgereikt door Miriam Barendse, korpschef van de politie regio Utrecht. Zij bracht het blijde nieuws dat het digitale registratiesysteem voor fietsdiefstal dit jaar eindelijk wordt ingevoerd.

Via chips (die al geruime tijd in fietsen worden ingebouwd) kan een databank van gestolen fietsen worden aangelegd die medio 2007 ook voor particulieren toegankelijk zal zijn. Met behulp van scanners waarmee de politie wordt uigerust, zal het eenvoudig zijn om, patrouillerend in een fietsenstalling, in een flits gestolen waar van rechtmatig eigendom te onderscheiden. Nu nog maar afwachten of het systeem in de praktijk werkelijk soelaas biedt tegen de plaag van fietsdiefstal.

Naast de ‘Fiets van het Jaar’ werd de ‘Fiets Innovatie Award’ voor innovatieve fietsonderdelen toegekend. Er waren vier prijswinnaars. Een opvallende winnaar was de regenprotectie van ‘Rainlegs’ die werkelijk uitmunt in simpliciteit. Rainlegs, het woord zegt het al, beschermt de benen bij regen. Maar het gaat hier niet over de broeierige regenbroek. Rainlegs beschut daar waar de regen en de koude meestal ranselt: op de bovenbenen en de knieën. Het makkelijk opvouwbare en lichte pakketje is niet alleen een uitkomst voor de langeafstandsfietser, ook de stadsfietser kan er zijn voordeel mee doen.

Verder ziet trendwatcher Andjiedj Bakas in de expansie van de Aziatische markten niet alleen bedreigingen, maar ook voordelen. Er ontwikkelt zich in Azië een kapitaalkrachtige middenklasse die zeer geïnteresseerd is in het Europese topsegment. De welvarende middenklasse is erg gevoelig voor het etiket ‘made in Holland’. Daar ligt dus een prachtig afzetgebied voor het oer-Hollandse symbool en werktuig, de fiets.