PCM begint gratis krant met KPN

PCM Uitgevers en telecomconcern KPN beginnen samen een nieuwe gratis krant, Dag. Het dagblad maakt deel uit van een zogeheten crossmediaal concept. Dag moet verschijnen op papier, internet, digitale televisie, mobiele telefoon en beeldschermen in de trein (narrowcasting). PCM Uitgevers, uitgever van onder meer nrc.next, NRC Handelsblad en de Volkskrant, en KPN hebben gisteren bevestigd dat de besprekingen in een vergevorderd stadium zijn.

„Wij denken dat dit product volledig anders is dan alle bestaande kranten”, zegt bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge van PCM Uitgevers. „Je krijgt nieuws via het medium dat je op dat moment het beste uitkomt. De krant wordt erg visueel en moet de internetgeneratie het domein van krantenlezers intrekken.” De doelgroep zijn lezers tussen 20 en 40 jaar.

Dag wordt gemaakt door drie bedrijven: één voor de krant, één voor de (redactionele en commerciële) exploitatie en één voor ‘digitaal’. De bv voor de krant is volledig eigendom van PCM en verzorgt druk en distributie. De krant Dag zal worden verspreid via vergelijkbare kanalen als de andere gratis kranten, zoals het openbaar vervoer, maar volgens Aan de Stegge wil PCM de krant mogelijk ook huis-aan-huis verspreiden. Ook Dagblad De Pers onderzoekt de mogelijkheid om de krant thuis te bezorgen.

Aan de Stegge is niet bang dat Dag veel lezers zal afpakken van de betaalde PCM-kranten. Het wordt niet de gratis versie van de Volkskrant, beklemtoont Aan de Stegge. De nieuwe krant kan echter wel – tegen betaling – gebruikmaken van de kopij van de Volkskrant. „Maar de stukken worden niet zonder meer doorgeplaatst. Eerst volgt een extreme vertaalslag.”