‘In acht jaar 250 megasupermarkten’

Nederland heeft over acht jaar 250 à 300 zeer grote supermarkten. De superstores staan aan de rand van de stad en zijn twee à drie keer zo groot als een doorsneewinkel nu.

Dat schrijven onderzoekers van het Erasmus Food Management Institute (Efmi) en de Rabobank in een studie die gisteren is gepresenteerd. Ze komen tot deze conclusie na analyse en gesprekken met managers uit de detailhandel.

Nu telt Nederland ongeveer tien megasupers, bijna allemaal een Albert Heijn XL.

Met de komst van die superstores zou een einde komen aan een discussie van tientallen jaren over dit type winkels. „Ervaringen met AH XL tonen gemeentebesturen dat de komst van zo’n winkel niet ten koste gaat van de detailhandel in de binnenstad”, zegt onderzoeker Jan Willem Grievink. Hij verwacht dat gemeenten nu veel eerder bereid zijn om vergunningen af te geven dan tot dusverre.

De grotere oppervlakte in de superstores zal voornamelijk worden ingenomen door meer verse producten als groente, fruit, brood en vlees. Ook zal het accent liggen op meer gemaksartikelen, met name kant-en-klaarmaaltijden. Een deel van de ruimte wordt bestemd voor aanverwante artikelen, zoals keukengerei en drogisterijproducten.

De opkomst van de superstores gaat ten koste van andere winkelformules, menen de onderzoekers. Vooral als de huidige supermarktbedrijven niet duidelijk kiezen om zich te concentreren op prijs of service (met een groot assortiment en veel gemaks- en luxeproducten).

Volgens Grievink zitten C1000 en de regionale supermarktbedrijven Deen (Noord-Holland) en Jan Linders (Limburg) in dat segment. Supermarktketens die zich goed profileren zijn Albert Heijn, Super de Boer, Aldi en Lidl. De onderzoekers verwachten dat de komende acht jaar een kwart van de supermarktformules niet zal overleven. Dat komt ook doordat de detailhandel al jaren weinig groeit.