Het Janskerkhof wordt onbetaalbaar

De parkeertarieven in het centrum van Utrecht zijn sinds 1 januari fors verhoogd. Het alternatief, parkeren in transferia, wordt nog weinig gebruikt. „Dit bevestigt het imago van Utrecht als onbereikbare stad.”

Transferium Westraven aan de A12. Een hele dag parkeren, inclusief vervoer naar de binnenstad, kost 3,50 euro. Foto Maarten Hartman Nederland, Utrecht, 5-2-2007 Transferium Westraven. Parkeergarage aan de rand van de stad. Parkeerder loopt naar zijn auto. Foto Maarten Hartman verkeer vervoer parkeren Hartman, Maarten

De gemeente Utrecht heeft de parkeertarieven per 1 januari fors verhoogd, om met de opbrengsten projecten voor betere luchtkwaliteit en bereikbaarheid te financieren. En om fiets en openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Maar de stadsbewoner en -bezoeker krijg je niet zomaar uit de auto.

Reshma Bainathsah bekijkt het bonnetje nog eens. 12,40 euro voor nog geen drie uur parkeren op het Janskerkhof in het centrum van Utrecht. „Dat is toch belachelijk”, zegt ze terwijl ze richting café beent. „Een afspraak met vrienden wordt zo wel erg duur. Misschien moet ik toch het openbaar vervoer eens overwegen. Maar ja, ik ben lui. Volgende keer parkeer ik waarschijnlijk gewoon weer hier.”

Tot 31 december 2006 kostte een gemeentelijke parkeerplek in de binnenstad 2,67 euro per uur. Nu is dat 3,85 euro. In de straten rondom het centrum stegen de prijzen met meer dan 100 procent, van 1,07 euro naar 2,30 euro. Er zijn Amsterdamse grachten waar het duurder is, maar Utrecht is nu een goede tweede.

De binnenstad is te druk en de luchtkwaliteit dreigt niet aan de Europese normen te voldoen. De tariefstijging moet het gebruik van fiets en openbaar vervoer stimuleren. Bijvoorbeeld door de auto te parkeren in een van de transferia aan de rand van de stad. Wie toch in het centrum parkeert, gooit extra geld in de meter voor gemeentelijke projecten die bereikbaarheid en luchtkwaliteit moeten verbeteren.

Ja, het personeel van Computerland aan de Nachtegaalstraat merkt wel iets van de tariefstijging. Een nieuwe computer zet je namelijk niet even op je bagagedrager. Ze staan achter de toonbank te foeteren op het parkeerbeleid. „Klanten kijken veel vaker op hun klokje en bellen vaker van te voren of we het product echt hebben.” Zelf komt het personeel ook niet meer naar het werk met de auto, maar met het openbaar vervoer. In de omzet merkt Computerland echter nog niets van de tariefstijging.

„We hebben nog geen klachten gehad over teruglopende klantenaantallen”, zegt Tom Broekman, interim voorzitter van Ondernemersvereniging Centrum Utrecht. „Maar we schrokken ons wild van die verhoging. Het is onnodig, het bevestigt enkel het imago van Utrecht als onbereikbare stad.”

Een alternatief voor het parkeren in de binnenstad zijn de transferia. Utrecht heeft er sinds 1 januari een tweede bij. Voor 3,50 euro kun je een hele dag parkeren en heb je een retourtje centrum voor vijf personen per tram of bus. Wat Broekman betreft lopen die transferia nog niet goed. „Parkeren is net als detailhandel. Je moet duizend dingen goed doen, anders komen de mensen niet. Het moet schoon zijn, veilig en gezellig. Bovendien moet je er bij de opening een flinke marketingcampagne tegenaan gooien.”

Achter de balie bij Transferium Westraven aan de A12 zit Driss Katani. Hij zit daar vijf dagen per week en heeft het sinds begin dit jaar wel degelijk drukker zien worden. Maar op deze zaterdagmiddag, als het winkelpubliek naar Utrecht komt, is het transferium nagenoeg leeg. Om twee uur staan er 88 auto’s. „Ik heb geen idee hoe het komt, drie weken geleden hadden we er ruim zevenhonderd.” Het transferium heeft 800 parkeerplaatsen, binnenkort zelfs 1.356.

Mark de Kok uit Tilburg is een van de schaarse gebruikers. Hij kijkt van tevoren altijd even op internet waar hij zijn auto kwijt kan. „Dit is veruit het makkelijkst en voordeligst, maar het is moeilijk te vinden. Zowel op internet als op de weg.” Hij, zijn vrouw en twee dochters drinken nog snel even een bekertje fris bij de auto. Straks gaan ze winkelen in de binnenstad. De Kok: „Ik parkeer in elke stad in transferia. In het centrum is het geen doen.”

Johan Groenink uit Hoogeveen wilde juist wel doorrijden naar de binnenstad. „Maar door de laaghangende zon miste ik een afslag en toen kwam ik hier terecht. Kost het in de binnenstad 3,85 per uur? Dan zet ik ’m altijd hier neer.”

Cijfers om het effect van de tariefstijging te meten, heeft de gemeente nog niet. Wel laat wethouder De Weger van Verkeer weten dat de gemeente Utrecht een marketingplan ontwikkelt voor de transferia en dat ook de bewegwijzering zal worden verbeterd.