‘Wij willen dans bij de mensen brengen’

Is moderne dans moeilijk? Niet volgens dansers Kevin Polak en Miquel de Jong. Met een uitzonderlijk concept en gezelschap brengen ze dans dichterbij het publiek.

2MoveDanceCompany: Kevin Polak (links) en Miquel de Jong Foto NRC Handelsblad, Leo van Velzen Rotterdam, 04-02-07. Repetitiebeelden van deel van ballet van Kevin Polak en Michael de Jong. Foto Leo van Velzen NrcHb. Velzen, Leo van

Het is een nieuw gezelschap in de Nederlandse dans en volgens de website een „gezelschap dat je de choreograaf en zijn choreografie laat zien”. Hoewel ‘gezelschap’ misschien een wat groot woord is. 2MoveDanceCompany bestaat uit twee dansers, kent geen echte premières, heeft geen kantoor met dito overhead, geen choreograaf als boegbeeld, geen eigen dansstudio, geen technici of medewerkers en geen subsidie. Dansers Kevin Polak en Miquel de Jong zijn en hebben een concept. Een concept om de moderne dans „waar het in Nederland toch niet zo goed mee gaat” dicht bij de mensen te brengen en echt persoonlijk te maken. Het werkt als volgt: in hun spaarzame vrije tijd nodigen Polak en De Jong een choreograaf uit die voor hen een (gratis) dansduet van 15 minuten maakt. Ze filmen de repetities en interviewen de choreograaf. De voorstelling bestaat uit de gemonteerde, op een groot doek geprojecteerde film van een minuut of zes die het publiek van alles vertelt over de maker zelf en over het hoe, wat en waarom van de choreografie. Na de film wordt er door Polak en De Jong gedanst. Voor het publiek is het vaak gratis, de theaters betalen een lage gage. De theaters, (buiten)festivals maar ook een jubilerend bedrijf kunnen naar wens kiezen uit één of meer choreografieën. Tot nu toe heeft 2MoveDanceCompany drie duetten op het repertoire: Brotherhood van Piet Rogie, La Fletrissuré van Jens van Daele en, net nieuw, Soltar van Claudia Hauri. Dat moeten er uiteraard meer worden.

In een van Conny Janssen geleende studio in Rotterdam vertellen De Jong en Polak over hun motieven. „Je zou kunnen zeggen dat Nederland al ‘vol’ zit met dansgezelschappen”, zegt De Jong, „maar voor een groot publiek is de stap naar het theater nog te groot. Dans staat bekend als moeilijk en blijkt nog te ver van mensen af te staan. Wij geloven in laagdrempeligheid. In de film kun je als toeschouwer echt een verbinding leggen tussen de maker en zijn of haar werk. Eigenlijk kun je filmisch zien wat er normaliter geschreven staat in het programmaboekje. Dat bijna nooit iemand leest trouwens. Nu krijg je een kijkje in de keuken.” Polak vult aan: „Maar de dans laat genoeg over voor ieders eigen verbeelding. Toegankelijkheid mag niet ten koste gaan van kwaliteit, het blijft wel echte moderne dans van niveau.”

De Jong en Polak laten de nieuwe film en de choreografie Soltar van Claudia Hauri (ex-choreografe van het Rotterdamse gezelschap Lieber Gorilla) zien: ze vertolken twee aan lager wal geraakte oudere Russische, maffiose balletdansers. Ze stoeien op aanstekelijke en theatrale wijze met een wc-pot en een hoop flessen sterke drank. Hun stijldansen zijn vermengd met elegante krachtacrobatiek. Hauri vertelt in de korte film onder meer dat ze van Columbiaans-Zwitserse afkomst is, van tango houdt, graag met stereotiepen als de machoman werkt om uiteindelijk sociale maskers af te werpen. De lijven van beide dansers verraden een goedgetrainde achtergrond: Kevin Polak (1970) danste dan ook bij het Nederlands Dans Theater en Scapino, hij werkt nu voor Pia Meuthen en „doet de buitenlandtournees” van Conny Janssen Danst. Miquel de Jong (1971) danste bij Scapino maar ook in Londen bij Russell Maliphant en in Frankrijk bij Ballet Preljocaj. Hij danst binnenkort in een Korzo-productie.

Polak vertelt dat het concept van 2MoveDanceCompany ook bedacht is om jonge Nederlandse choreografen in het buitenland onder de aandacht te brengen. „Op een of andere manier sijpelt er niets van de jonge generatie door naar het buitenland. Neem Jens van Daele. Een groot talent, maar hij wordt over de grens niet opgemerkt. Wij sturen buitenlandse festivals een dvd en ook doordat we goedkoop zijn, is er al veel interesse.” Ook van de kant van jonge (internationale) makers is er veel belangstelling: er is al een wachtlijst aangelegd voor choreografen. Omdat de producties in de vrije tijd van Polak en de Jong tot stand komen, liggen premières en repetitietijden niet vast.

Beide dansers streven er wel naar om met subsidie te kunnen werken, maar hun concept, twee dansers die een gezelschap zijn en leiden, valt buiten alle categorieën en structuren van de fondsen. „We bewandelen de omgekeerde weg, eerst een gezelschap, dan pas geld vragen. Het komt dan ook allemaal voort uit passie. En die willen we delen, daar gaat het ons om.”

Op 7/2 gaat in theater De Twee Hondjes in Hellevoetsluis Soltar van Claudia Hauri in première in combinatie met Brotherhood van Piet Rogie en La Fletrissuré van Jens van Daele. Inl: 2movedancecompany.com