Vermalen door de kerk

Vermalen door de kerk In zijn biografie Donne. The Reformed Soul (Viking, 42,40 euro) rijgt de jonge Britse literatuurhistoricus John Stubbs overtuigend de satirische gedichten, liefdesverzen en later ook de preken van de Britse dichter John Donne als rode draad door het caleidoscopische verhaal over de dichter, schrijft Arie van den Bergh. ‘De optiek van zijn biografie is vooral het godsdienstige spanningsveld, waarin Donne als deken van de St. Paul’s Cathedral in Londen zou eindigen, maar zijn blikveld is ruim. De internationale conflicten, de nu eens kwaadaardige, dan weer laffe ambities van hovelingen, cultuurhistorische details en wankele randfiguren passeren de revue. Niet in een academisch betoog, maar in een literair getoonzet, stilistisch gedreven verhaal. Daarbij nuanceert Stubbs respectvol de conclusies van eerdere Donne-biografen’ Lees de volledige recensies van de hierboven besproken boeken na op www.nrc.nl/boeken In zijn biografie Donne. The Reformed Soul (Viking, 42,40 euro) rijgt de jonge Britse literatuurhistoricus John Stubbs overtuigend de satirische gedichten, liefdesverzen en later ook de preken van de Britse dichter John Donne als rode draad door het caleidoscopische verhaal over de dichter

In zijn biografie Donne. The Reformed Soul (Viking, 42,40 euro) rijgt de jonge Britse literatuurhistoricus John Stubbs overtuigend de satirische gedichten, liefdesverzen en later ook de preken van de Britse dichter John Donne als rode draad door het caleidoscopische verhaal over de dichter, schrijft Arie van den Bergh.

‘De optiek van zijn biografie is vooral het godsdienstige spanningsveld, waarin Donne als deken van de St. Paul’s Cathedral in Londen zou eindigen, maar zijn blikveld is ruim. De internationale conflicten, de nu eens kwaadaardige, dan weer laffe ambities van hovelingen, cultuurhistorische details en wankele randfiguren passeren de revue.

Niet in een academisch betoog, maar in een literair getoonzet, stilistisch gedreven verhaal. Daarbij nuanceert Stubbs respectvol de conclusies van eerdere Donne-biografen’