Snoepmakers lopen liever niet voorop

Snoepgigant Mars maakte gisteren bekend te stoppen met reclame gericht op jonge kinderen. De concurrentie volgt voorlopig niet. Haribo: „Een snoepje is zo slecht nog niet.”

Een reclameoptocht voor M&M’s in New York, december vorig jaar. Snoepfabrikant Mars, eigenaar van M&M’s, stopt met reclame gericht op jonge kinderen. Foto AP Painted models celebrate the opening of M&M's World, a store which showcases the company's products, Thursday, Dec. 7, 2006 in New York's Times Square. The candy-coated chocolate M&M's brand is owned by Mars, Inc. of McLean, Virg. (AP Photo/Mark Lennihan) Associated Press

Snoepfabrikanten staan niet te dringen om te stoppen met reclame gericht op kinderen onder de twaalf jaar. „Dat zal geen positieve invloed hebben onze verkoop”, voorspelt marketingmanager Linda van der Zwan van Haribo Nederland.

Gisteren werd bekend dat ’s werelds grootste snoepfabrikant Mars, producent van onder meer Snickers, Bounty, Milky Way en M&M’s, een brief heeft gestuurd naar de Europese Commissie waarin de Amerikanen aankondigen dit najaar te stoppen met reclame voor jonge kinderen. Aanleiding is de groeiende kritiek op snoepfabrikanten. Die zouden medeverantwoordelijk zijn voor het toenemende aantal kinderen met overgewicht.

De marketingstop geldt voor alle promotie, zoals op televisie, in jeugdbladen, winkels op websites en per sms. Het bedrijf verkocht, net als veel andere fabrikanten, al geen snoep meer op basisscholen.

In Nederland is 40 procent van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar te zwaar. Eén op de zeven jongens en één op de vijf meisjes tot twaalf jaar is te dik.

De Consumentenbond juicht de actie van Mars toe. De bond pleit voor afschaffing van reclame voor alle ongezonde voeding voor kinderen tot 12 à 14 jaar. Dat betekent: geen reclame voor snoep, maar ook niet voor dikmakende tussendoortjes zoals koek en frisdrank. De bond wil een reclameverbod voor televisie en jeugdbladen. De belangenorganisatie is tegen het inzetten van kinderidolen en spaaracties, die snoep eten zouden zouden aanwakkeren.

Haribo is niet van plan marktleider Mars meteen te volgen. „We hebben twee jaar geleden het convenant overgewicht met minister Hoogervorst van Volksgezondheid gesloten”, zegt Van der Zwan. „Dat vinden we voorlopig voldoende. We zijn geen vooroplopers.” Overigens luidde het convenant, een samenwerkingsverband tussen het ministerie van Volksgezondheid en de voedingsindustrie om mensen aan te zetten tot gezonder eten en meer bewegen, geen scherpe beleidswijziging in. Haribo stelt dat het niets hoefde te veranderen aan zijn marketing op jonge kinderen.

„Het is te gemakkelijk uitsluitend naar snoepfabrikanten te wijzen”, zegt Van der Zwan. „Wij zien zo’n maatregel ook niet als oplossing van het probleem”. Ze zegt dat kinderen de laatste jaren minder bewegen en daardoor minder calorieën verbruiken. Regelmatig probeert Haribo in promoties kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Van der Zwan: „Overigens is een snoepje nog niet zo slecht om kinderen te belonen.”

Op de website van Haribo kunnen kinderen uren spelen in de ‘plezierplaneet’. Ook de producten van het merk Look-o-Look zijn duidelijk gericht op kinderen van vier tot twaalf. Kleurig snoep in aantrekkelijke verpakking, dat op ooghoogte in de supermarkten hangt. Op de website van Look-o-Look staan onder meer spelletjes met snoep en tips voor een spreekbeurt over snoep. Een hoofdstuk over gezonde voeding heeft als titel: „Suiker geeft je energie!”

Look-o-Look is een merk van de Italiaanse snoepfabrikant Perfetti Van Melle. Na Mars, maar voor Haribo, verkoopt dit bedrijf in Nederland de meeste snoep (onder meer Klene drop, Chupa Chups lolly’s, Mentos en Fruittella). Directeur Kees de Waard van Perfetti Van Melle Benelux vindt dat hij genoeg doet om snoep ‘gezonder’ te maken. Hij ontwikkelde artikelen met minder of zonder suiker. Dat kan 30 procent caloriewinst opleveren. „Maar de mensen kopen het niet. Supermarkten die het in hun assortiment hadden opgenomen, gooiden het er weer uit, omdat het te slecht liep.”

Mars brengt de industrie zeker in beweging, zegt De Waard. Hij prijst de beslissing van Mars. „Dit zet iedereen opnieuw aan het denken”, meent hij. Ook Perfetti Van Melle. Zijn bedrijf zal geen sprong maken als Mars, toch verwacht De Waard binnenkort een kleine stap. Hij zal bij het management in Italië pleiten om de consument beter te informeren over de hoeveelheid calorieën in producten. Het bedrijf verandert verder niets aan de marketing van Look-o-Look.

De Consumentenbond verwijst naar het buitenland. Noorwegen heeft een ban op reclame voor kinderen en in Groot-Brittannië is de marketing aan banden gelegd. De Spaanse regering heeft fastfoodketen Burger King gewezen op de te grote porties en amusementsconcern Walt Disney stopte met zijn spaaracties bij kindermenu Happy Meal van McDonald’s. Een woordvoerder van de bond: „Walt Disney wil niet meer geassocieerd worden met overgewicht.”