3000 Sand Hill Road (web 2.0, het vervolg)

Vandaag stond in de papieren krant het laatste deel van het tweeluik over de nieuwe interneteconomie. Het gaat over Sequoia Capital.

Dat mag voor velen misschien een onbekende naam zijn, maar deze investeerder heeft een bijzondere rol in Silicon Valley. Google, Apple, Atari, Youtube, Cisco, Oracle, Electronic Arts, het zijn een paar bedrijven die geld kregen van Sequoia en daardoor groot konden worden. De investeerder zit, samen met tachtig anderen, op 3000 Sand Hill Road in Menlo Park, bovenop een heuvel in Silicon Valley. Doordat investeerders en advocaten zo dicht op elkaar zitten, is zaken doen relatief eenvoudig en kan er snel gehandeld worden.

Natuurlijk waren er ook kapitale missers (en een enkele levensles: ‘als de hors d’oeuvres langskomen, neem er eentje’). Lees hier deel een over Sequoia, hier deel twee.

P.S. Natuurlijk reageer ik graag even op Caroline Jooren, die me hieronder aansprak en zei dat „Web 2.0 als een hype afdoen veel te kort door de bocht” is. In het stuk waarnaar gelinkt wordt noem ik Web 2.0 geen hype, maar maak ik wel een duide lijk onderscheid tussen de diensten van web 2.0-bedrijven (door velen zeer gewaardeerd) en hun winstgevendheid (die stelt nog zeer teleur). Vandaar de vraag (en niet de conclusie): is dit een herhaling van de hype?

    • Freek Staps