PCM begint met KPN nieuwe gratis krant

PCM Uitgevers en telecomconcern KPN beginnen samen een nieuwe gratis krant, Dag. Het dagblad maakt deel uit van een zogeheten crossmediaal concept. Dag moet verschijnen op papier, internet, digitale televisie, mobiele telefoon en beeldschermen in de trein (narrowcasting). PCM Uitgevers, uitgever van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, en KPN hebben vanochtend bevestigd dat de besprekingen in een vergevorderd stadium zijn.

„Wij denken dat dit product volledig anders is dan alle bestaande kranten”, zegt bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge van PCM Uitgevers. „Je krijgt nieuws via het medium dat je op dat moment het beste uitkomt. De krant wordt erg visueel en moet de internetgeneratie het domein van krantenlezers intrekken.” Denk aan hoe nrc.next ontstond uit NRC Handelsblad, „en dan een stap verder”, aldus Aan de Stegge. Dag heeft als doelgroep lezers tussen 20 en 40 jaar.

Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van KPN bevestigde vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers dat het bedrijf met name de (digitale) techniek van Dag gaat verzorgen. „Wij zijn heel enthousiast in gesprek over crossmediale samenwerking.”

PCM-topman Aan de Stegge verwacht dat beide partijen binnen twee weken een definitief akkoord sluiten. De nieuwe krant moet voor de zomer verschijnen.

Dag wordt gemaakt door drie bedrijven: één voor de krant, één voor de (redactionele en commerciële) exploitatie en één voor ‘digitaal’. De bv voor de krant is volledig eigendom van PCM en verzorgt druk en distributie. De krant Dag zal worden verspreid via vergelijkbare kanalen als de andere gratis kranten, zoals het openbaar vervoer, maar volgens Aan de Stegge wil PCM de krant mogelijk ook huis-aan-huis verspreiden. Ook Dagblad De Pers onderzoekt de mogelijkheid om de krant thuis te bezorgen, zei uitgever Cornelis van den Berg gisteren. De Pers beslist volgende maand of een proef met huis-aan-huis bezorging in een beperkt aantal gebieden doorgaat. Die proef zou vlak voor of net na de zomer moeten plaatsvinden.

De bv voor commerciële en redactionele exploitatie wordt voor de helft eigendom van PCM en voor de helft van KPN. Aan de Stegge denkt dat de krant met zestig tot zeventig mensen kan worden gemaakt, journalisten en advertentieverkopers.

In de bv voor de digitale activiteiten krijgt KPN een aandeel van tweederde, PCM een derde. KPN sloot vorig jaar een contract met de Nederlandse Spoorwegen voor de exploitatie van beeldschermen in de trein. Dag zou in nog onbekende vorm het nieuws daarop moeten verzorgen. Onderdeel van het plan is ook een radio- en tv-gids.

Aan de Stegge is niet bang dat Dag veel lezers zal afpakken van de betaalde PCM-kranten. „Het is een zeer vernieuwend concept voor een ander publiek.” Het wordt niet de gratis versie van de Volkskrant, beklemtoont Aan de Stegge. De nieuwe krant kan echter wel – tegen betaling – gebruikmaken van de kopij van de Volkskrant. „Dag heeft een commercieel partnership afgesloten met de Volkskrant”, zegt Aan de Stegge. „Maar de stukken worden niet zonder meer doorgeplaatst. Eerst volgt een extreme vertaalslag.” Zou zo’n ‘partnership’ ook met andere PCM-kranten mogelijk zijn? „Dat ligt niet voor de hand.”