Le Monde stapt in gratis krant

Matin Plus, de nieuwe gratis krant die vanaf morgen in Parijs verschijnt, wijkt af van zijn concurrenten – Metro, 20 Minutes en Direct Soir, heten ze in Frankrijk. Niet door het compacte formaat. En ook niet door de prominente plaats die foto’s krijgen of door de summiere artikelen.

Matin Plus is anders omdat hij wordt gemaakt met medewerking van de chique kwaliteitskrant Le Monde. Elke dag komen er in Matin Plus twee pagina’s uit de avondkrant, of uit een dochterblad van Le Monde, Courrier International.

Het is voor het eerst dat een gevestigde nationale krant in Frankrijk zich op het terrein waagt van de gehate ‘gratuits’ die hun sinds vijf jaar lezers en reclame-inkomsten kosten.

Binnen de redactie van de krant is het project omstreden. Dat Le Monde zijn merknaam verbindt aan een oppervlakkige formule, valt niet goed. Volgens hoofdredacteur Eric Fottorino moet Le Monde vuile handen maken. „Als we niets doen, hebben we straks helemaal geen handen meer”, zei hij in Libération.

Le Monde lijdt verlies, en verliest lezers. Vorig jaar liep de losse verkoop – cruciaal voor Franse kranten – terug met 4,1 procent.

Met zijn medewerking aan Matin Plus hoopt Le Monde vooral lezers weg te lokken bij de andere gratis kranten. Daarvoor heeft de krant een verrassende partner gevonden: de groep van zakenman Vincent Bolloré, eigenaar van onder meer , het tv-station Direct 8 en… de gratis avondkrant Direct Soir. Matin Plus is voor 70 procent in handen van Bolloré en voor 30 procent van Le Monde. De redactie bestaat uit 20 journalisten. De voorlopige oplage is 350.000, gedrukt op de persen van Le Monde.