Kwaliteitskrant Le Monde stap nu zelf in ‘gratuit’

Matin Plus, de nieuwe gratis krant die vanmorgen in Parijs is verschenen, wijkt af van zijn concurrenten – Metro, 20 Minutes en Direct Soir, heten ze in Frankrijk. Niet door het compacte formaat. En ook niet door de prominente plaats die foto’s innemen of de summiere artikelen, die weinig redactionele arbeid vergen.

Matin Plus is anders omdat hij wordt gemaakt met medewerking van de chique kwaliteitskrant Le Monde. Elke dag komen vier van de 28 pagina’s in Matin Plus van Le Monde of van een dochterblad van de avondkrant, Courrier International.

Het is voor het eerst dat een gevestigde nationale krant in Frankrijk zich op het terrein waagt van de ‘gratuits’ .

Binnen de redactie van de krant is het project omstreden. Vooral dat Le Monde zijn eigen merknaam gaat verbinden aan een oppervlakkige formule, valt niet goed. Maar volgens hoofdredacteur Eric Fottorino moet Le Monde wel vuile handen maken. ,,Als we niets doen, hebben we straks helemaal geen handen meer”, zei hij deze maand tegen Libération.

Want Le Monde lijdt verlies, en verliest lezers. Vorig jaar liep de losse verkoop – cruciaal voor Franse kranten – terug met 4,1 procent.

Met zijn medewerking aan Matin Plus hoopt Le Monde vooral lezers weg te lokken bij de andere gratis kranten. Daarvoor heeft de krant een verrassende partner gevonden: de groep van zakenman Vincent Bolloré, eigenaar van onder meer het communicatieconcern Havas, het tv-station Direct 8 en… de gratis avondkrant Direct Soir.

Bolloré financiert Matin Plus, dat een jaarbudget heeft van 22 miljoen euro, voor 70 procent. Le Monde doet dat voor 30 procent. De redactie bestaat uit 20 journalisten en de voorlopige oplage ligt rond de 350.000 exemplaren, die gedrukt worden op de persen van Le Monde.