KPN zoekt expansie in buitenland

KPN wil verder internationaal uitbreiden. Het telecombedrijf kijkt naar overnames en samenwerkingsverbanden op het gebied van mobiele telefonie in verschillende Europese landen.

Dat zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij zei naar „heel veel landen” te kijken waar het bedrijf netwerkcapaciteit zou kunnen inkopen bij andere aanbieders om die onder een van de eigen merken door te verkopen. In Nederland wordt dat door veel partijen gedaan, onder andere door Tele2, Albert Heijn en sinds kort de Rabobank. KPN heeft interesse in onder meer Polen, Oostenrijk en Zwitserland.

Mobiele telefonie wordt steeds belangrijker voor KPN. Het bedrijf haalt inmiddels bijna net zoveel inkomsten uit mobiele telefonie als uit het vaste net, waar ook breedbandinternet en televisie onder vallen. In 2006 daalde de omzet uit het vaste net met 3,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor, tot 6,6 miljard euro. De omzet uit mobiele telefonie in Nederland, Duitsland en België steeg met 12 procent tot 6,5 miljard. Die toename komt deels door de overname van Telfort halverwege 2005.

De nieuwe strategie in Duitsland is succesvol geweest, zei Scheepbouwer vanochtend. Het Duitse dochterbedrijf, E-Plus, is dit jaar voor het eerst winstgevend geworden. Door veel minder toestelsubsidies weg te geven en nieuwe merken te lanceren, haalde het bedrijf dit jaar een operationele winst van 227 miljoen euro, terwijl het vorig jaar nog 5 miljoen euro verlies leed.

De daling van inkomsten en winst uit het vaste net zette onverminderd door. Vorig jaar zegden ruim een miljoen consumenten hun traditionele telefoonabonnement op. Een deel daarvan bleef wel bij KPN, maar ging internetbellen. Het bedrijf heeft inmiddels een half miljoen klanten voor internettelefonie.

De cijfers van KPN bevatten voor analisten weinig verrassingen. De verwachtingen die KPN vorig jaar had uitgesproken, zijn waargemaakt. Zowel omzet als nettowinst steeg met 1 procent tot respectievelijk 12,1 en 1,5 miljard euro.