Huid vol vreemde bacteriën

Op de onderarm van mensen leven minstens 182 soorten bacteriën, hebben microbiologen van New York University ontdekt. Dertig van de micro-organismen die ze vonden bij zes proefpersonen, zijn zelfs nog niet eerder beschreven.

„De huid lijkt op een dierentuin met enkele geheel onbekende soorten”, schrijven de wetenschappers vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences (online, Early Edition).

Om welke bacteriën het ging, werd vastgesteld op basis van de genetische structuur van het zogenoemde 16S ribosomaal DNA.

Tot nu toe zijn huidbacteriën alleen geïdentificeerd door ze te kweken op een voedingsbodem. Dan ziet men alleen de bacteriën die daarop kunnen groeien. Dat is slechts een klein deel, zo blijkt nu.

De 182 aangetroffen bacteriesoorten behoorden bij alle proefpersonen voor 95 procent tot drie bacteriestammen: Actinobacillus, Firmicutes en Proteobacteria. Daar hield de overeenkomst op, want verder bleek de huidflora van de zes deelnemers opmerkelijk te verschillen. Zo hadden ze slechts vier soorten bacteriën echt gemeenschappelijk: Propionibacterium acnes (die in verstopte talgklieren zit), Corynebacterium tuberculostearicum (die geuren losmaakt uit zweet), de normale huidbewoner Streptococcus mitis en Finegoldia AB109769 (die in abcessen wordt aangetroffen).

Meer dan twee derde (71,4 procent) van de aangetroffen bacteriesoorten was uniek voor een individu. Je zou mensen dus bij wijze van spreken kunnen identificeren aan de hand van een profiel van hun huidbewoners.

Drie bacteriesoorten kwamen alleen bij mannen voor. Het aantal vrijwilligers was te klein om definitieve conclusies te trekken, maar niet uitgesloten is dat mannen en vrouwen deels andere bacteriesoorten op hun huid hebben.