Geen reclame van M&M’s meer in Donald Duck

Snoepautomaten op basisscholen bevatten al langer geen Marsen meer.

Nu stopt het bedrijf ook alle snoepreclame voor kinderen. De rest van de branche niet.

Reclameoptocht voor M&M’s (eigendom van Mars) in New York, december vorig jaar. Foto AP Painted models celebrate the opening of M&M's World, a store which showcases the company's products, Thursday, Dec. 7, 2006 in New York's Times Square. The candy-coated chocolate M&M's brand is owned by Mars, Inc. of McLean, Virg. (AP Photo/Mark Lennihan) Associated Press

Snoepfabrikant Mars (Snickers, Bounty, M&M’s) stopt komend najaar met reclame die gericht is op kinderen jonger dan twaalf jaar. Look-o-Look en Haribo wijzen een reclameverbod af. „Dat zou niet positief zijn voor onze verkoop”, zegt marketingmanager Linda van der Zwan van Haribo Nederland.

Vorige week heeft ’s werelds grootste snoepfabrikant Mars een brief gestuurd naar de Europese Commissie waarin de Amerikanen aankondigen vanaf komend najaar te stoppen met reclame voor jonge kinderen. Aanleiding is toenemende kritiek op snoepfabrikanten. Ze zouden medeverantwoordelijk zijn voor het fors groeiende aantal kinderen met overgewicht.

Mars stopt met het aanprijzen van zijn chocoladeproducten op televisie, in jeugdbladen, in winkels, op websites en per sms. Het bedrijf verkocht al geen snoep meer op basisscholen.

In Nederland is 40 procent van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar te zwaar. Eén op de zeven jongens en één vop de vijf meisjes tot twaalf jaar is te dik. Ernstig overgewicht (obesitas) kan hart- en vaatziekten en diabetes veroorzaken.

De Consumentenbond juicht de actie van Mars toe. Die bond wil afschaffing van reclame voor alle ongezonde voeding voor kinderen tot twaalf à veertien jaar. Dat betekent: geen reclame voor snoep, maar ook niet voor dikmakende tussendoortjes als koek en frisdrank. De bond wil een reclameverbod voor televisie en jeugdbladen. Ze is tegen het inzetten van kinderidolen en spaaracties, die het kopen van snoep zouden aanwakkeren.

Haribo is niet van plan om marktleider Mars direct te volgen. „We hebben twee jaar geleden het convenant overgewicht met minister Hoogervorst van Volksgezondheid gesloten en dat vinden we voorlopig voldoende”, meent Van der Zwan. „Wij zijn geen vooroplopers.” Overigens hoefde het bedrijf na ondertekening van dit convenant haar marketing niet te veranderen.

„Het is te gemakkelijk uitsluitend naar snoepfabrikanten te wijzen”, zegt Van der Zwan. „Kinderen zijn de laatste jaren minder gaan bewegen. Wij proberen daar met onze promoties regelmatig iets aan te doen. Overigens is een snoepje is niet zo slecht om kinderen te belonen.”

Ook de producten van Look-a-Look zijn gericht op kinderen van vier tot twaalf. Kleurig snoep in aantrekkelijke verpakkingen dat op ooghoogte in de winkel hangt. Algemeen directeur Kees de Waard van producent Perfetti Van Melle doet veel om zijn snoep ‘gezonder’ te maken. Het bedrijf maakte artikelen met minder of geen suiker. „Maar de mensen kopen het gewoon niet. Misschien omdat het een stukje duurder is.”

Toch denkt Perfetti Van Melle (Klene drop, Chupa Chups lolly’s, Mentos) dat Mars de industrie in beweging brengt. De Waard: „We zetten niet zo’n stap als Mars. Wat wel mogelijk is, is beter aangeven hoeveel calorieën ons snoep bevat.”

Websites van snoepfabrikanten met spelletjes en games: www.haribo.com/planet/nl en www.lookolook.nl