Claimfirma luchtvaart

Het wordt eenvoudiger voor reizigers om een schadeclaim tegen luchtvaartmaatschappijen in te dienen wanneer hun vlucht geannuleerd of sterk vertraagd is. Dat beweert althans het nieuwe bedrijf EUclaim, dat gisteren is begonnen. EUclaim gaat claims van gedupeerde reizigers volgens het principe no-cure-no-pay afhandelen.

EUclaim werkt op basis van een verordening van de Europese Unie, die sinds februari 2005 van kracht is. Volgens die verordening hebben reizigers recht op een schadevergoeding tot 600 euro wanneer hun vlucht vertraagd of geannuleerd is.

Maar volgens Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, zijn er nauwelijks reizigers die dit krijgen. Niet alleen worden de juiste formulieren niet of nauwelijks geleverd door luchtvaartmaatschappijen, ook ontbreekt het volgens hem aan bewijslast, omdat reizigers achteraf geen informatie meer kunnen vinden over het tijdstip dat een vlucht uiteindelijk is geland. Deze informatie gaat EUclaim verzamelen.

Gedupeerde luchtreizigers kunnen op de website van EUclaim een formulier invullen. EUclaim handelt de claim verder af. Zonodig gaat het bedrijf ervoor naar de rechter. Bij succes ontvangt de gedupeerde reiziger 73 procent van de schadevergoeding. De rest is voor EUclaim en voor kosten van de procedure.

Dien een claim in via:www.euclaim.nl