Web 2.0 [two-point-oh]

Vandaag in de papieren avondkrant: het tweede deel van het tweeluik over de nieuwe interneteconomie. Deel één verscheen afgelopen zaterdag, lees hier en hier.

Ik was daarvoor in San Francisco in de wijk South Park, waar de meeste van deze bedrijven nu in oude pakhuizen (weer) bij elkaar kruipen. Elke dag wandelen er nieuwe jonge ondernemers de kantoren binnen en beginnen iets nieuws. De beste blogs om de ontwikkelingen bij te houden zijn Valleywag en Techcrunch. Kijk hier hoe de wijk waar de internetbel in 2000 barstte (en de nieuwe generatie bewoners) er uit zien:

cvr_southpark_1475low.jpg
cvr_southpark_1489low.jpg
cvr_southparklow.jpg
cvr_southpark_1503.jpg
cvr_southpark_7361low.jpg
Anderhalf jaar geleden begon de 27-jarige Jonathan Grubb Rubyred Labs. Hij kwam van Yahoo. „Niet dat ik van tevoren duidelijk wist welk product of welke dienst we zouden leveren.” Eerst maar zeven anderen aannemen, vond Grubb. „Daarna konden we wel bedenken wat voor gaafs we zouden gaan doen. Maar het doel is natuurlijk wel om, euh, hoe heet dat, winstgevend te worden.”

cvr_southpark_7357low.jpg
Lane Becker. Vorig jaar deed hij zijn bedrijf Measure Map van de hand. Aan Google. „Precies dat was mijn doel”, zegt Becker (33). Hij heeft een contract getekend en mag geen bedragen noemen. In tegenstelling tot zijn collega’s verhuisde hij niet mee naar het zoek- en advertentiebedrijf. „Ik houd niet van grote bedrijven.” Waarvan wel? „Van een idee hebben en daarmee winst maken.”

cvr_southpark_7392low.jpg