Snoepfabriek Mars staakt reclame voor kinderen tot 12 jaar

Snoepfabrikant Mars (Mars, Snickers, Bounty, Milky Way) stopt komend najaar met reclame voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Met de maatregel reageert een van ’s werelds grootste snoepproducenten op kritiek dat hij medeveroorzaker zou zijn van het groeiend aantal gevallen van overgewicht bij kinderen.

Mars heeft zijn beslissing vorige week in een brief kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie, aldus een woordvoerder van Mars Nederland. Mars is het eerst grote snoepbedrijf dat geen reclame meer zal maken voor jonge kinderen. De Amerikanen gaan verder dan de Consumentenbond in Nederland. Deze organisatie zegt al jaren een verbod te willen op reclame voor kinderen, maar weigerde een leeftijdsgrens te noemen.

De maatregel betekent dat Mars stopt met marketing gericht op jonge kinderen via onder meer internet, sms, jeugdbladen en in de winkel. In veel landen heeft het bedrijf producten specifiek voor jonge kinderen. Het concern had al een richtlijn om niet te adverteren voor kinderen onder de zes jaar.

Volgens de woordvoerder is het besluit het gevolg van toenemende ongerustheid van ouders en diverse organisaties. Sommige studies wijzen op het verband tussen advertenties en overgewicht bij kinderen.

In Nederland is 40 procent van de bevolking tussen 16 en 65 jaar te zwaar. Ze hebben een body mass index (BMI, het gewicht van een persoon gedeeld door het kwadraat van diens lengte) van meer dan 25. De Gezondheidsraad acht een BMI van 18,5 tot 25 ideaal. Eén op de vijf meisjes tot twaalf jaar is te dik en één op de zeven jongens. Ernstig overgewicht (obesitas, een BMI van 30 of hoger) kan hart- en vaatziekten en diabetes veroorzaken.

Mars is een familiebedrijf dat afgelopen boekjaar een omzet had van 65 miljard dollar (50,2 miljard euro), waarvan de helft uit snoep. Het bedrijf maakt ook diervoeding (Kitekat, Whiskas), sauzen en rijst (Uncle Ben’s). In Nederland werken voor Mars in Oud-Beijerland en Veghel 1.350 medewerkers.