Opera: praten met Metzmacher

Al na anderhalf jaar kondigde Ingo Metzmacher zijn vertrek aan als chef-dirigent van de Nederlandse Opera. Doorover is intern nog niet het laatste woord gezegd.

Truze Lodder, zakelijk directeur De Nederlandse Opera (Foto: Hans Hijmering) Hijmering, Hans

Kasper Jansen

De Nederlandse Opera en de chef-dirigent Ingo Metzmacher, die onlangs zijn vertrek aankondigde, zijn nog niet met elkaar uitgepraat. Zakelijk directeur Truze Lodder: „We respecteren elkaar buitengewoon, we wilden na zijn aantreden in 2005 zeker zes jaar met elkaar samenwerken. Dus Ingo en wij zijn verplicht om alsnog te onderzoeken waarom het bij slechts drie jaar blijft.”

Lodder is teleurgesteld over het besluit van Metzmacher. „Het was een koude douche. Toen hij hier aantrad was er over en weer veel enthousiasme. We hadden hoog gespannen verwachtingen over een heel langdurige relatie. We moeten nu meer te weten komen over de diepere lagen van zijn besluit om weg te gaan. Dat is ook nodig bij de beslissing over zijn opvolging. Er hebben zich al kandidaten aangemeld. Maar daarnaar kijken we pas als we de achtergrond van Metzmachers vertrek doorgronden.”

Truze Lodder spreekt ook namens artistiek directeur Pierre Audi, die nu bij de Parijs Opéra Bastille La Juive van Halévy regisseert. Audi en Lodder betreuren dat Metzmacher de voorkeur geeft zijn nieuwe functie als chef van zijn ‘eigen’ Deutsche Symphonie Orchester in Berlijn boven zijn werk bij de Opera in Amsterdam, die werkt met verschillende orkesten.

Lodder: „Metzmacher wil in Duitsland gaan wonen en thuis zijn bij een orkest waarvan hij zelf de baas is. Maar dat de Nederlandse Opera werkt met zoveel prachtige orkesten, was juist één van de redenen voor Metzmacher om hiernaartoe te komen: het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch, het Radio Philharmonisch, het Nederlands Philharmonisch, het Residentie Orkest, het Nederlands Kamerorkest.”

De Nederlandse Opera wil beslist geen eigen vast orkest. Lodder: „Het is bij de planning nu veel gepuzzel. Maar die diversiteit verhoogt juist het niveau, al die orkesten hebben chefs die bij de Opera willen dirigeren. We moeten, ook met de directies van die orkesten, heel goed overleggen wat we willen voor de toekomst. Bij de benoeming van een nieuwe chef moeten over en weer dezelfde verwachtingen bestaan.”

Lodder zegt desgevraagd dat er bij Metzmacher andere redenen moeten zijn, want alshij per se wil blijven, moet het mogelijk zijn die twee banen te combineren.

De Opera heeft geen ruzie met Metzmacher, een specialist in 20ste eeuwse en eigentijdse muziek, zegt Lodder. „Pierre en ik hadden Metzmacher al eerder van harte de verlenging van zijn driejarige contract in het vooruitzicht gesteld en we waren bezig met het plannen van het seizoen 2008-’09 met drie producties voor Metzmacher. We proberen nu wel dat repertoire overeind te houden, met drie verschillende dirigenten.”

Lodder ontkent dat de kritiek van orkestleden, toeschouwers en critici op Metzmachers dirigeren van de recente Mozart-trilogie de oorzaak van Metzmachers besluit was. „Hij heeft dat al tijdens de voorbereidingen kenbaar gemaakt. De Mozart-trilogie was zijn eigen idee. Het dirigeren daarvan is hem niet opgedrongen.”