Fries Museum eert beeldhouwer Pier Pander met expositie

Pier Pander: ‘Elisabeth Couperus’, vrouw van Louis Couperus

Bij het grote publiek is hij vooral bekend van de beeltenis van de jonge koningin Wilhelmina op de Nederlandse munten. Verder is de 19de-eeuwse Friese beeldhouwer Pier Pander in de vergetelheid geraakt, terwijl hij in zijn tijd toch een van de bekendste en populairste kunstenaars was. Daarom wijdt het Fries Museum vanaf juni een manifestatie aan zijn leven en werk, de grootste die het museum ooit organiseerde. Ook worden Panders museum (uit 1954) en kunsttempel (1924) in de Prinsentuin in Leeuwarden, die jaren dicht waren, heropend voor het publiek.

Pier Pander (1864-1919) maakte marmeren en gipsen beelden, bustes en reliëfs in classisistische stijl van onder andere leden van het Koninklijk Huis. In 1885 won hij de eerste Prix de Rome voor beeldhouwkunst, uitgeschreven door koning Willem III. Zijn verdere leven woonde hij in Rome.

In de jaren zeventig en tachtig was er weinig belangstelling voor zijn werk. Maar Pander verdient een grote overzichtstentoonstelling, vindt projectleider Paul Spies. „Het wordt tijd dat hij onder het stof vandaan komt, juist nu je een herwaardering voor de klassieken ziet. Pander is een interessante kunstenaar, werkte keihard en kon, bijzonder in die tijd, van zijn kunst leven.”

Er komen een tv-documentaire en een boek. De Friesland Bank is hoofdsponsor van de manifestatie die tussen de drie en vier ton kost. De manifestatie start op 2 juni en duurt tot 6 januari. Ook wordt werk van Pander tentoongesteld in het Museo Andersen in Rome.