Bedrijf claimt schade vertraagde vluchten

Het wordt eenvoudiger voor reizigers om een schadeclaim tegen luchtvaartmaatschappijen in te dienen wanneer hun vlucht geannuleerd of sterk vertraagd is. Dat beweert althans het nieuwe bedrijf EUclaim, dat vandaag begint. EUclaim gaat claims van gedupeerde reizigers op no-cure-no-paybasis afhandelen.

EUclaim werkt op basis van een verordening van de Europese Unie die sinds februari 2005 van kracht is. Volgens die verordening hebben reizigers recht op een schadevergoeding tot 600 euro, wanneer hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Maar volgens Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, zijn er nauwelijks reizigers die dit krijgen. Niet alleen worden de juiste formulieren niet of nauwelijks geleverd door luchtvaartmaatschappijen. Ook ontbreekt het volgens hem aan bewijslast, omdat reizigers achteraf geen informatie meer kunnen vinden over het tijdstip dat een vlucht uiteindelijk is geland. Deze informatie gaat EUclaim verzamelen.

De website van EUclaim, www.euclaim.nl, is sinds vandaag in de lucht. Daarop kunnen consumenten een formulier invullen. EUclaim handelt de indiening van de claim vervolgens af. Zonodig gaat het bedrijf ervoor naar de rechter. Bij succes ontvangt de gedupeerde reiziger 73 procent van de schadevergoeding. De rest is voor EUclaim en voor de kosten van de juridische procedure. Als de claim wordt afgewezen, heeft de consument geen kosten.

Advocaat Eric Verhelst begon afgelopen jaar met een soortgelijk initiatief, op de website airclaim.nl, maar is daar inmiddels mee gestopt omdat het te veel beslag legde op zijn kantoor. Hij vertelt dat luchtvaartmaatschappijen claims in eerste instantie bijna altijd afwijzen, maar bij een tweede sommatie wel overstag gaan. Veel claims werden uiteindelijk toch niet gehonoreerd, vertelt hij, omdat luchtvaartmaatschappijen een annulering altijd proberen te laten doorgaan voor een vertraging. Zelfs als een vliegtuig een dag later vertrekt onder hetzelfde vluchtnummer, geldt het volgens sommige maatschappijen als een vertraging. Dan is het veel moeilijker een schadevergoeding te krijgen. Ook zeggen luchtvaartmaatschappijen doorgaans dat sprake is van overmacht, want volgens de EU-verordening hoeven ze dan geen schadevergoeding te betalen.

Verhelst mocht als advocaat niet op no-cure-no-paybasis werken en heeft daarom nog nooit rechtszaken hierover gevoerd. EUclaim is dat wel van plan.

Een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij KLM zegt te vrezen dat passagiers door dit initiatief denken dat zij bij vertraging automatisch recht hebben op een schadevergoeding, terwijl volgens hem vaak sprake is van overmacht. Hij betreurt dat de EU niet heeft gedefinieerd wat overmacht is en wat niet. „Als een vlucht niet doorgaat doordat onze bemanning zich heeft verslapen, dan is er inderdaad geen sprake van overmacht. Maar als een vliegtuigmotor het begeeft in Ghana en we hebben daar geen reservemotor, vinden wij van wel.” Verder vraagt hij zich af of reizigers zich wel realiseren „dat 27 procent van hun vergoeding naar EUclaim gaat”.

EUclaim begint in Nederland, maar over 6 weken gaat ook een Duitse versie in de lucht. Ook een Engelse versie staat gepland.