Vuelta in Assen?

De Ronde van Spanje start in 2009 in Drenthe, op het TT-circuit van Assen. Goede reclame voor de stad of is het te ver weg voor een wielerronde die niet eerder buiten het Iberisch schiereiland begon?

Dick Heuvelman, sportjournalist, initiatiefnemer ‘Gironingen’ (start Giro d’Italia 2002 in Groningen), adviseur ‘Assen-lobby’: „Ik heb geprobeerd de Vuelta naar Groningen te halen, maar Assen is een prima alternatief. Het is een goede manier om een provinciestad in de schijnwerpers te plaatsen. De Giro heeft Groningen veel publiciteit opgeleverd. Mijn insteek met het binnenhalen van een grote ronde was om de stad een bruistablet te geven. Uit een imago-onderzoek van de Universiteit Groningen bleek dat bijna 20 procent van de Nederlanders de stad spontaan associeerde met de Giro. Een startplaats hoeft geen verbinding te hebben met het thuisland van de ronde. Dublin heeft de start van de Tour gehad. Met de moderne vervoersmiddelen ligt een startplaats nooit te ver weg.”

Relus ter Beek, commissaris van de koningin in Drenthe, wielerliefhebber, lid van de werkgroep die Vuelta naar Assen haalde: „De start van een ronde ver buiten het land is geen probleem; de Tour de France is in 1998 ook in Dublin gestart. Na de Tour en de Giro heeft de Vuelta nu ook de ambitie te Europeaniseren. Daar hebben ze geld voor over. Vergeleken met Groningen, dat met tekorten kampte bij de Giro, hebben wij het voordeel dat we gebruikmaken van een bestaande voorziening: het TT-circuit. Culturele side events moeten zichzelf bedruipen: dat is de les van de Giro. In de politiek en het bedrijfsleven bestaat een breed draagvlak voor de Vuelta-start in Assen. De provincie komt met een financiële bijdrage, net als de betrokken gemeenten en de organisatie van de Vuelta. En de reacties van het bedrijfsleven stemmen positief – dus hoeft niet alles van de overheid te komen. Voor Assen en Drenthe is dit positief. Een groot wielerevenement sluit aan bij de ambitie van Drenthe om een sportieve provincie én een fietsprovincie te zijn. Hopelijk levert de Vuelta ook iets op in de zakelijke sfeer.”

Jeroen Wielaert, radioverslaggever (Radio Tour de France), lobbyist voor Utrecht als startplaats Tour de France: „Dit is goed voor Assen: het zal veel mensen trekken. Dat is met de Giro in Groningen ook gebleken. De TT heeft de Spanjaarden naar Assen getrokken, want ze zijn gek van motorsport. Het is aan Assen om mooie Spaanse culturele evenementen rond het wielrennen te weven. De Tour en de Giro zijn al vaker in het buitenland gestart. De grote rondes permitteren zich dit soort buitenissigheden graag. Infrastructureel is het niet te ingewikkeld. De Vuelta zoekt het met de startplaats nu wel erg ver van huis; kennelijk ziet de organisatie de ‘exotische’ voordelen. Maar misschien is dit een brug te ver. De afstand van de startplaats van een ronde naar het thuisland moet eigenlijk te befietsen zijn. Met de start van de Tour de France in Utrecht ligt het anders. Je kunt in één rit in een rechte lijn naar Noord-Frankrijk fietsen.”

Tristan Hoffman, oud-wielrenner, assistent-ploegleider wielerploeg T-Mobile: „De Vuelta in Assen? Ik moet even wennen aan het idee maar vind het een leuk initiatief. De Giro is in Groningen geweest, een stad die niets te maken heeft met Italië. Waarom zou de Vuelta dan niet in Assen kunnen starten? Voor Assen is dit leuk, maar de renners vinden zo’n startplaats in het buitenland niet altijd prettig. Een stuk terugreizen is een nadeel. Voor de renners is het rijden van een grote ronde al zwaar genoeg. Die reisdagen maken het extra zwaar.’’

Maarten Ducrot, oud-wielrenner, wielercommentator NOS: „Leuk idee, leuk voor Assen. Ik was er bij toen Ter Beek vorig jaar in Spanje werd onthaald door de organisatie van de Vuelta. Alle commerciële belangen kwamen samen. Een wielrenner wordt er niet vrolijk van als hij na de eerste etappe in een vliegtuig wordt gefrommeld. Maar renners laten zich met de naleving van de dopingregels al zo veel welgevallen, dat ze dit ook wel zullen verdragen.”