Laat voorlopig de markt zijn werk doen in iTunes-kwestie

In het hoofdartikel `De Pod en de ketel` van 26 januari gaat u in op de iTunes-kwestie tussen Noorwegen en Apple. Uw conclusie suggereert dat Apple voor de oplossing moet zorgen en dat is wat te makkelijk. Ten eerste omdat een soortgelijke dienst als Zune Marketplace van Microsoft volgens precies hetzelfde model werkt. Liedjes die daar zijn gekocht kunnen uitsluitend op de Zune-speler worden beluisterd. Nummers die online worden gekocht bij de Free Record Shop kunnen alleen via Windows Media Player worden afgespeeld. De koper wordt hierover niet geïnformeerd en als Apple-gebruiker heb je dan wel een probleem. In plaats van alleen Apple voor het blok te zetten zouden de landen en consumentenorganisaties die nu aan de bel trekken, er dus beter aan doen de onlinemuziekverkopers als geheel aan te pakken.

Ten tweede zou de muziekindustrie gedwongen moeten worden een rol te spelen bij de oplossing. De techniek van iTunes en de iPod is immers een mechanisme waarmee (ook) de belangen van de muziekindustrie worden beschermd. Ten slotte, bij het gebruik van digitale media loop je als consument altijd wel tegen bepaalde beperkingen aan, hetzij technisch hetzij juridisch. Als Apple voor iTunes een oplossing vindt dan is daarmee slechts een druppel uit de zee van problemen opgelost. De beste benadering is dan ook dat de nu betrokken Europese landen op Europees niveau gaan werken aan open mediastandaarden en gemeenschappelijke auteursrechtwetgeving. Laat tot die tijd de markt zijn werk maar doen.