Ketsende platte voeten

Dans: Waxtaan. Door Compagnie Jant-Bi. Choreografie: Germaine en Patrick Acogny. Nog 3/2 en 4/2 (matinee) in Muziektheater Amsterdam. Inl.: 020-6255455

Met iets te groot uitgevallen colbertjes aan, kleurige stropdassen om, een aktetas onder de armen en een nonchalant zwierig loopje lijken ze Afrikaanse zakenlui of diplomaten. Mannen met een nadrukkelijk westers uiterlijk, die de dorpsrituelen ver achter lieten. Dat laatste is maar schijn. Wanneer ze over de westerse kleding kleurige gewaden aantrekken, wint toch hun Afrikaanse inborst het van dat uiterlijke vertoon.

Zoiets kun je aflezen aan Waxtaan, de dansvoorstelling die de Senegalese choreografe Germaine Acogny en zoon Patrick Acogny maakten en die met de acht dansers en vijf slagwerkers van Compagnie Jant-Bi in het Muziektheater wordt uitgevoerd.

‘Waxtaan’ betekent in de Afrikaanse Wolof-taal ‘palaveren’, net zo lang doorpraten tot een ieder met de uitkomst instemt. Waxtaan neemt dat gewichtige mannengeleuter op de hak. Dat gebeurt grappig en aanstekelijk licht, maar dramatisch niet zo sterk: een continue afwisseling van westers doende Afrikanen en dansers die losbarsten in Afrikaanse dans.

Met dat laatste is niets mis trouwens. Fantastisch slagwerk van het percussie-ensemble geeft de toon aan: met droge tikken op diverse trommels, van snoeihard tot zacht als vallende druppels. Handen ketsen razendsnel over de trommels, een beeld dat zich vertaald in hoe de dansers springen. Met hun platte voeten ketsend van de grond af, alsof ze zich branden aan het gloeiend hete woestijnzand. Die energieke mannendans uit westelijk Afrika fascineert door de combinatie van kortstondig inhouden en beteugelen van de energie en daarna een korte en krachtige ontlading in dans. Dans als samengebalde kracht en gebundelde energie. Met daarbij poliritmische bewegingen in de torso, accenten in de schouders, sprongen met hoog opgetrokken benen, en dat allemaal op speelse en aantrekkelijke manier gedanst. In Waxtaan gaat het vooral om de dynamische wisselwerking tussen bijzonder goed slagwerk en grandioze dans. De voorstelling toont op modern belichte en geënsceneerde wijze het beste uit de West Afrikaanse dans en muziektraditie.