Tweezitter met trappers

De Twike is geen fiets en geen auto. Toch heeft de Twike trappers en een achteruittrap-rem en kun je met een topsnel-heid van 85 kilometer per uur en een beetje lef de snelweg op.

Eerst moeiteloos 50 km per uur fietsen en daarna ontspannen shoppen.

Licht zoevend glijden we in onze gestroomlijnde twoseater door het Midden-Limburgse land. Met de cruise control op een vaartje van 50 kilometer over smalle binnenweggetjes, de vingers aan de tiptoetsen van de joystick om gas te geven of te remmen. Ondertussen trappen we ontspannen mee. De Twike heeft namelijk fietspedalen. We oogsten bewonderende blikken van mensen langs de kant van de weg: zij fietsen snel! Uiterlijk heeft de Twike inderdaad wel iets weg van een ligfiets, maar dan overdekt en voor twee personen. Ook de naam – afgeleid van Twin Bike – wekt die suggestie. Toch is de Twike geen fiets.

Het voertuig heeft een kentekenbewijs en een nummerplaat, het heeft richtingaanwijzers, achteruitrijlichten en kan een maximumsnelheid van 85 kilometer per uur halen. De Twike heeft alles wat een auto ook heeft, inclusief dezelfde rechten op de openbare weg, alleen de benzinemotor ontbreekt. Ook hoef je met de Twike niet op te gaan voor de verplichte APK en betaal je geen BPM of wegenbelasting. Want de Twike (240 kilo) blijft onder de 400-kilogrens die daarvoor geldt.

De Twike is een elektromobiel. Maar dan wel een bijzondere, want met de traditionele elektromobielen voor bejaarden en mindervaliden heeft de Twike weinig gemeen. Dat zijn een soort overkapte en opgevoerde scootmobiels. Hoewel de auto-industrie driftig werkt aan alternatieven, zijn er nog maar weinig echte elektromobielen die daadwerkelijk rijden. Mitsubishi test nu de elektrische I-MiEV en later dit jaar wordt in de VS de Tesla geïntroduceerd, een elektrische sportauto (vanaf 92.000 dollar, in 4 seconden naar 100 km, topsnelheid 209 km). De Twike is daarom – naar eigen zeggen – de zuinigste in serie gemaakte elektromobiel ter wereld.

Met de huidige elektriciteitsprijzen betaal je ongeveer 1 cent per kilometer. Tanken doe je simpelweg via het stopcontact. Als je dan ook nog de elektriciteit laat leveren door zonnepanelen, rij je helemaal voor niks. De opgeladen accu’s zijn goed voor een afstand van 130 kilometer. Met de nieuwe accu’s die nu getest worden, loopt de actieradius op tot 200 kilometer. En meetrappen bespaart extra energie. Tenzij je kiest voor het model ‘Easy’, zonder pedalen.

Sinds anderhalf jaar rijden de eerste Twikes in Nederland rond. In Duitsland en Zwitserland zijn dat er al honderden, vooral gebruikt voor het woon-werkverkeer. Het idee werd geboren in Zwitserland, waar een aantal studenten de Twike ontwierp voor de wereldtentoonstelling van Vancouver in 1986. Sindsdien is er het nodige verbeterd aan het prototype. Een Duitse fabrikant nam de productie over en vanaf 1996 wordt de vierde generatie Twike in serie geproduceerd. Niet in grote aantallen, want alles gebeurt nog handmatig. Dat bepaalt mede de prijs: vanaf 20.000 euro.

www.twiketours.nl